Page 221 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 221

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                            Böylece metin ve okuyucu, üretkenliği zorlaştırabilir. Fakat içeriği
                        tamamen belirleyemez. Okuma sürecinin bu şekilde merkezi bir ko-
                        numa yerleştirilmesi, elbette yazarın ve metnin etkisinin  yok olduğu
                        anlamına gelmemektedir. Yazar ve metin, yalnızca okuyucunun bağ-
                        lantısının  kökeni  veya  nesnesi  olarak  ikinci  planda  dururlar,  fakat
                        okuyucunun kurgularına karşı bir direnç olarak tekrardan ortaya çıkar-
                        lar. Zira okuyucu anlamın kurgulanmasında özgür değildir. Okuyucu
                        kendi okuma tekniğini, eğitim ve belirli bir kültür aracılığıyla şekil-
                        lendirir. 115  Okuyucu yalnızca “aktaran okuyucu”, “bilgilendiren oku-
                        yucu”, “örnek okuyucu”, “mükemmel okuyucu” gibi şekillerde anlam
                        üzerinde  söz sahibi  olabilir. 116   Hukuki  metinlerin  okuyucusu,  eğitim
                        ve sınav kaygısı aracılığıyla şekillenir. 117

                            b)  Okuyucu Benzersiz Bir Anlam Yaratmaz

                            Hermeneutik  dil  teorisi  açısından  okuyucu  olarak  özne,  “anlam
                        değişimlerini ve kodun tamamlanmamışlığını tek başına temellendire-



                        115   “Konuşmacının çevresindeki insanlarla paylaştığı davranışlar ve kanaatler ile o
                            kişilerin de bu davranış ve kanaatleri kabul etmeleri olarak” yani “söylemsel
                            olarak kazanılmış ve sosyal olarak dengelenmiş dilsel bilincin deontik birimleri
                            niteliğinde”  dil  normları  hakkında  ayrıca  bkz.  Lewis,  Konventionen.  Eine
                            sprachphilosophische  Abhandlung,  1975,  eserin  tamamı,  Gloy,  Sprachnonnen
                            als  ‘Institutionen  im Reich der  Gedanken’ und die Rolle des  Individuums  in
                            Sprachnormierungsprozessen, in: Mattheier (ed.), Norm und Variation, 1997, s.
                            27, 31 vd.
                        116   Bu kavramlar için ayrıca bkz.: Eco, Zwischen Autor und Text, in: Eco, Zwisc-
                            hen Autor und Text, 1994 s. 75 vd., genel bir bakış için Ricklef (ed.), Fischer
                            Lexikon Literatur, 1996, anahtar sözcük okuma/okuyucu.
                        117   Bu konu hakkında ayrıca bkz. Fish, How Come You Do Me Like You Do?, in:
                            Texas Law Review 72 (1993), s. 57 vd., 58 ve Schlag, The Problem of the Sub-
                            ject, in: Texas Law Review 69 (1991), s. 1627 vd. Burada meslek sosyolojisine
                            dair bir inceleme ve ampirik analizler için bir başlangıç noktası bulunmaktadır.
                            Bu hususa ilişkin ayrıca bkz. Morlock, Vom Scheitern und der Wiederbelebung
                            (?)  juristischer  Methodik  im  rechtlichen  Alltag.  Der  Theorie-Praxis-Bruch  in
                            juristischer Methodenlehre und Soziologie, in: Rechtstheorie 2001 (yayım aşa-
                            masında).

                                                                                        219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226