Page 322 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 322

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        standardizasyonu konusundaki çatışmada bu bağlamda sık kullanılan
                        “yorumlama  biçiminin  uygulanması”  imgesini  τον  ηττω  λογον
                        κρειττω ποιειν (“zayıf sözcüğü güçlü hale getirmek”) 406  metaforuyla
                        kısmen  açıklar. 407   Bu  nedenle  dayanak  noktası  sadece  felsefi  değil,
                        aynı zamanda retoriktir. 408  Bu yaklaşım, Roma’daki 409  retorik eğitimi-
                        nin tarihsel gelişiminde – hukukla da bağlantılı olarak – farklı form-
                        larda  (Spielart),  yedi  ortaçağ  artes  liberales’in 410   skolastik  triviumu
                        çerçevesinde (dilbilgisi ve mantığın yanı sıra) ars bene dicendi et per-
                        suandi olarak retorik ve modern siyasi hitabet sanatı 411  şeklinde, tem-



                        406   Bu yetenek genellikle sofistlere atfedilmiştir. Özellikle bu ifadeden genellikle
                            Protagoras bağlamında bahsedilmektedir (ayrıca bkz. Aristoteles, Rhetorik, Β
                            24, 1402a); Sokrates’in bu suçlamaya karşı kendini savunmak zorunda olduğu
                            Platon’un Apologie’sinde yer almaktadır.
                        407   Bu bağlamda De Crescenco’nun, Geschichte der griechichen Philosophie – Die
                            Vorsokratiker, 1985, s. 203 (eserindeki) sofistler hakkındaki bölümü şu sözlerle
                            başlamaktadır: “Avukatlık mesleği, Yunanlılar tarafından MÖ 5. yüzyılın son-
                            larına  doğru  icat  edilmiştir.”  Yunanistan’da,  on  Attika  hatibinin  (Andokides,
                            Antiphon, Lysias, Isokrates, Isäus, Demosthenes, Äschines, Hyperides, Lykur-
                            gos, Dinarchus) konuşmaları örnek kaideler olarak gösterilmektedir.
                        408   Etkileşime dair, “Retorik ve Felsefe” antinomisi hakkında Ijsseling’in aynı adlı
                            eserine ayrıca bkz. Retoriğin tarihine, amaçlarına ve tekniğine doğru bir giriş
                            için Ueding/Steinbrink, Grundriß der Rhetorik, 1986, retorik ve hukuk arasın-
                            daki bağlantı sıklıkla izah edilmiştir; ayrıca bkz. eski literatürden, örneğin La-
                            usberg, Elemente der literarischen Rhetorik (2 bd.), 1960; Hamilton, Das Stre-
                            itgespräch,  1962.  “Topik  und  Jurisprudenz”  adlı  temel  çalışmasında  yer  alan
                            “çağdaş bir retorik argümantasyon teorisi”, Viehweg, a.g.e., s. 111.
                        409   Ayrıca bkz.  IJsseling, Rhetorik und Philosophie, 1988, s. 54 vd.; Roma’daki
                            hukuk eğitiminde retoriğin önemi üzerine ayrıca bkz. Wieling, Rechtsstudium
                            in der Spätantike: JuS 2000, 10, 11. Cicero’nun De Oratore ve Quintilian’in
                            Institutio Oratoria’sı o çağda retoriğe ilişkin temel kaynaklardandır; imparator-
                            lukla birlikte konuşma, siyasi mücadelede silah olma fonksiyonunu yavaş yavaş
                            kaybetmiştir.
                        410   Ayrıca bkz. IJsseling, Rhetorik und Philosophie, 1988, s. 70 vd.
                        411   Bu  noktada  Büyük Britanya için  örneğin İngiliz  parlamentarizmi bağlamında
                            retorik (Cromwel’den Fox Sheridan’a ve Churchill’e) Fransa için Bossuet, Bo-
                            urdaloue ve Fléchier’in kürsü retoriğinin yanı sıra Fransız Devrimi’ndeki ko-
                            nuşmalardan (Mirabeau, Robespierre) ve Almanya için – Leipzig’deki konuş-

                        320
   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327