Page 108 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 108

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        evrensel pragmatik 211  düzeydeki bilişe (Erkenntnis) verilen özdeş bir
                        anlamı  yeniden  formüle  edebilir:  “Kural  kavramında  her  iki  unsur
                        (Momente)  birleşir  (...):  özdeş  anlam  ve  özneler  arası  geçerlilik.  Bir
                        kuralın anlamını oluşturan bütün istenildiği gibi birçok örnek eylemle
                        temsil  edilebilir” 212 .  Kuralın  geçerliliği  pratikte  uygulanmaz,  ancak
                        evrensel pragmatik düzeyde bilişsel bir yapı olarak sunulur. Bu kural
                        kavramının  stratejik  önem  derecesi  (Stellenwert),  söylem  teorisinin
                        sistematik bağlamı olarak, “kuralsız evrensel olarak tanınma zorunlu-
                        luğuna” 213  atıfta bulunan ve dolayısıyla bu zorunluluğun etkinlik şartı
                        (Wirksamkeitsvoraussetzung)  olarak  kuralsız  (herrschaftfrei)  iletişim
                        koşullarının hazırlığını (Vorgriff) gerektiren “gerçek uzlaşı” kavramını
                        dikkate  aldığımızda  ortaya  çıkar 214 .  Bu  hazırlık 215   “ilk  etapta  olası
                        konuşma  durumlarını  ürettiğimiz  veya  ortaya  çıkardığımız  kurallar




                        211   Habermas’ın dilbilimsel anlama ilişkin  değerlendirmelerinin bir  eleştirisi için
                            ayrıca bkz. Somek, Der Gegenstand der Rechtserkenntnis, 1996, s. 84 vd. in:
                            dn. 452, yazarın sık sık dipnotta atıf yaptığı makalelerinden biridir.
                        212   Habermas, Theorie des kommunikativen Handelns, Band 2, 1987, s. 31. Ayrıca
                            bkz. a.g.e., Band 1, s. 400: “Bir dil edimini, onu kabul edilebilir kılanın ne ol-
                            duğunu bildiğimizde anlarız.”
                        213   Habermas, Der Universalitätsanspruch der Hermeneutik, in: Apel vd., Herme-
                            neutik und Ideologiekritik, 1971, s. 120 vd., 154.
                        214   Habermas, Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen
                            Kompetenz, in: Habermas/Luhmann, Theorie der Gesellschaft oder Sozialtech-
                            nologie?, 1971, s. 101 vd., 136 vd.; Luhmann, Theorie der Gesellschaft oder
                            Sozialtechnologie?  Eine  Auseinandersetzung  mit  Luhmann,  in:  a.g.e.,  s.  142
                            vd., 189 vd.
                        215   Bir  söylemin  koşullarının  mevcut  olup  olmadığına  ilişkin  gerekli  bir  kararın
                            zorlukları  hakkında  ayrıca  bkz.  Habermas,  Diskursethik.  Notizen  zu  einem
                            Begründungsprogramm, in: Habermas, Moralbewußtsein und kommunikatives
                            Handeln, 1983, s. 114: “Söylem etiği ilkesi de diğer ilkeler gibidir: Kendi uygu-
                            lama sorunlarını düzenleyemez. Kuralların uygulanması, söylem etiği açısından
                            yorumlandığı şekliyle pratik akıldan önce gelen ya da en azından söylem kural-
                            larını önceden varsaymayan bir pratik sağduyu gerektirir.” Ancak bu gerçek an-
                            lamda karar vermeye yönelik sorunsal, tarihsel, evrim teorisine dair olarak fark-
                            lılaşmış öğrenme süreçlerinde yine ortadan kaldırılabilir. Bkz. a.g.e., s. 115.

                        106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113