Page 364 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 364

7.6 Hukuki Normlar Arasındaki Çatışmaların Çözüme Kavuşturulması    345

                         bir sonucudur (karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 5.4.1). İlk bakışa dayalı nedenlerin
                         tartılması ve dengelenmesi gerekir.
                         C4)  Böyle bir uzlaşmanın aleyhinde güçlü nedenler varsa hukukun zorunlu kaynakları
                             hukukun  gerekli  kaynaklarına,  hukukun  gerekli  kaynakları  ise  hukukun  ihtiyari
                             kaynaklarına göre ilk bakışta önceliğe sahiptir. Münferit bir davada bu öncelik sı-
                             rasından vazgeçiliyorsa, bu tercih güçlü nedenlerle gerekçelendirilmelidir (karşı-
                             laştırma için: Alexy’nin kuralı J.14; yukarıdaki bölüm 4.3.4).
                            Dolayısıyla örneğin emsal kararların net bir kanundan öncelikli olarak değerlendiri-
                         lebilmesi  için  güçlü  nedenler  sunulması  gereklidir.  Bununla  birlikte,  kanunları  emsal
                         kararlardan öncelikli olarak değerlendirmek için herhangi bir neden sunulması gerek-
                         mez.
                         C5)  Üst norm, alt normla uyumsuz ise üst normun uygulanması gerekir.
                            Karşılaştırma için: hukuki normların hiyerarşisi ile ilgili yukarıdaki bölüm 5.3.1 ve 5.6.2. Örne-
                            ğin İsveç hukuk normlarındaki şu hiyerarşiyi dikkate alalım: a) anayasa, b) kanunlar, c) (Bir ka-
                            nunun uygulanmasına ilişkin olarak veya Anayasa’ya göre Meclis tarafından düzenlenmemesi
                            gereken  konularla  ilgili  Meclisin  verdiği  izin  temelinde)  hükûmet  tarafından  çıkarılan  “diğer
                            düzenlemeler” d) Hükûmet tarafından veya bir kanunla verilen izin temelinde, alt makamlar ta-
                            rafından çıkarılan “diğer düzenlemeler”, e) belediyeler tarafından çıkarılan “diğer düzenleme-
                            ler”; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 6.3.2. Bu sıralama, yargı kararları gibi münferit norm-
                            ları içermemektedir.
                            Belirli bir hukuk düzeninin şu gibi soruları yanıtlaması gerekir: Hukuki normların kesin hiyerar-
                            şisi nedir? Üst normla çatışan alt normun durumu nedir? Kendiliğinden (ipsoiure) geçersiz mi-
                            dir, yoksa belirli bir prosedür takip edilmesi durumunda geçersiz ilan edilebilir midir ya da de-
                            ğerlendirilmekte olan belirli bir dava için uygulanamaz mıdır? Üst normu değil de alt normu ta-
                            kip eden belirli bir kararın durumu nedir? C5 çatışma normunun ihlalinin sonuçları hakkında ka-
                            rar verme yetkisi kimdedir?
                            Mahkemelerin anayasaya aykırı kanunları geçersiz ilan etme yetkisi, özel bir soruyu ortaya çı-
                            karmaktadır. Mevzuatın maddi anlamda anayasaya uygunluğunu gözden geçirme hakkı, örneğin
                            Amerika Birleşik Devletleri’nde [karşılaştırma için: önemli bir dava olan Marbury v. Madison
                            davası, (1803), I Cranch, (ABD Yüksek Mahkeme Raporları) 137] ve bir dereceye kadar Al-
                            manya Federal Cumhuriyeti’nde (Anayasa’nın 100. maddesinin 1. fıkrasının 1. cümlesi) mev-
                            cuttur ancak İngiltere veya Fransa’da mevcut değildir.
                            İsveç  Anayasası’nın  (Regeringsformen)  11.  kısmının  14.  maddesinde,  hiçbir  mahkeme  veya
                            makamın somut bir olayda anayasaya aykırı bir düzenlemeyi uygulamak zorunda olmadığı be-
                            lirtilmektedir. Ancak düzenlemeyi meclis veya hükûmet çıkarmışsa, mahkeme veya makam an-
                            cak uyumsuzluk “açıkça görüldüğünde” bu düzenlemeyi uygulamayı reddedebilmektedir.
                            Norveç’te mevzuatın maddi anlamda anayasaya uygunluğunu inceleme hakkı yalnızca büyük
                            ölçüde tanınmakla kalmamış, aynı zamanda 1890’dan itibaren bazı davalarda da kullanılmış ve
                            Yüksek Mahkeme tarafından açıkça kabul edilmiştir; karşılaştırma için: ör. Rt 1918 I s. 401 sa-
                            yılı dava. Danimarka’da, gözden geçirme hakkı ilke olarak tanınmakla birlikte, pratik öneminin
                            (örneğin Alf Ross (1958, 132) tarafından) sorgulanmasına yol açacak ölçüde ihtiyatlı bir şekilde
                            uygulanmaktadır.
                         C6)  Önceki  tarihli  bir  normun,  sonraki  tarihli  bir  normla  bağdaşmadığı  durumlarda,
                             sonraki tarihli norm uygulanmalıdır.
                         C7)  Genel bir norm, ancak bu normla uyumsuz olan özel bir norm kapsamına girme-
                             yen davalarda uygulanabilir.
                         Dolayısıyla gerçeğe aykırı bir gelir vergisi beyannamesi veren kişi, Vergi Cezaları Ka-
                         nunu’nun 2-4. maddeleri uyarınca bir vergi suçundan sorumludur ancak eylemi Ceza
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369