Page 8 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 8

ÖN SÖZ


                         Gerekçelerin Yazılması adlı çalışmanın bu beşinci baskısı dördüncü baskıdaki pek çok mater-
                         yali tekrar etse de bazı önemli değişiklikler içermektedir. En önemli revizyon, mevcut “Bölüm
                         5: Kelimeler ve Cümleler”de gerçekleşmiştir. Bu bölüm, dördüncü baskının 6. ve 7. Bölümle-
                         rinde  ayrı  ayrı  ele  alınan  fikirleri  genişletmekte  ve  tamamen  yeniden  işlemektedir.  Ayrıca
                         netliği ve somutluğu artırma çabasıyla, dördüncü baskıdan itibaren “bağlam önce gelir” kav-
                         ramı üzerine bu içeriğin yeniden düzenlenmesi de önemlidir. Bu içerik şimdi hem “Bölüm 1:
                         Girişler”de  hem  de  “Bölüm  4:  Paragrafların  Organize  Edilmesi”nde  yer  almaktadır.  Diğer
                         bölümler  de  değiştirilmiştir:  “Bölüm  1:  Girişler”  organizasyonel  çeşitliliğin  yeni  örneklerini
                         içermektedir; “Bölüm 2: Organizasyon” soruna dayalı yapılara ilişkin daha önceki değerlen-
                         dirmesini  genişletmektedir  ve  “Bölüm  7:  Hedef  Kitlenin  Genişletilmesi”  bazı  yeni  örnekler
                         vermektedir. Bazı istisnalar dışında her bölümü takip eden alıştırmalar dördüncü baskıya ait
                         alıştırmalardır. Dördüncü baskıdaki okuma listesi genişletilmiş ve Ek 2: Ek Kaynaklar olarak
                         güncellenmiştir.
                           Gerekçelerin Yazılması, gerekçeli karar yazımı üzerine yapılan çalıştayların bir devamı
                         olarak tasarlanmış olup bu nedenle konuşma tonuyla hazırlanmıştır. Kitabın, etkili yargı
                         iletişimi hakkında bir diyalog olarak başka bir anlamda konuşma tarzında olması amaç-
                         lanmıştır.  Bir  İngiliz  profesörü  (kelimenin  tam  anlamıyla  Shakespeareci  bir  profesör)
                         olarak dilin nasıl işlediğini anlamak için çok çalıştım ancak hukuk konusunda acemiyim.
                         Belirli davalardaki gerekçelerin hukuki yeterliliği veya genel olarak hukuki konular hak-
                         kında hiçbir tavsiyede bulunamam. Bununla birlikte yeterli gerekçelerin etkili bir şekilde
                         iletilmesi için yollar önerme konusunda faydalı olabileceğimi umuyorum. Bazen (umarım
                         çoğu zaman değil) önerilerim hukukun öngördüğü gerekliliklerle çelişebilir. Bu gibi du-
                         rumlarda, okuyuculara, bunları uygun şekilde uyarlayacakları veya reddedecekleri konu-
                         sunda güveniyorum.

                           Gerekçelerin Yazılması hâkimlere odaklansa da idari kurulların üyeleri de çalışmayı ya-
                         rarlı bulabilir; kararlarını geniş kitlelere açıklarken ve gerekçelendirirken esas olarak hâkim-
                         lerle  aynı  zorluklarla  karşılaşırlar.  Avukatlar  da  kitabı  çalışmalarıyla  ilgili  bulabilirler;
                         hâkimler  gibi,  ister  ofis  notlarını  isterse  vakıa  özetlerini  yazsınlar,  bilgilendirmek  ve  ikna
                         etmek için dili kullanmaları gerekir.
                           El kitabı, hem gerekçeli karar yazımının temel fikirlerinin gözden geçirilmesine hem de
                         bu fikirleri deneyime dönüştürmek için tasarlanmış bir dizi alıştırmaya yer vermektedir. Ek
                         1, alıştırmalar için bir cevap anahtarı veya daha doğrusu, kapıyı açmanın birçok yolundan
                         birini sağlamaktadır. Verilen “cevaplar”, okuyucuların bunları kesinlikle kendi seviyelerine
                         uygun bulacakları beklentisiyle ortaya konulmaktadır. Amaçları, tartışmayı sürdürebilmek-
                         tir.

                           El kitabı boyunca verilen yazım örneklerinin çoğu gerçek gerekçeli kararlardan alınmıştır.
                         Orijinal metinlere bağlı kalmaya çalışsam da (bunları akademik senaryolara göre daha ilgi
                         çekici  şekilde  zor  buluyorum)  belirli  bir  soruna  veya  noktaya  dikkat  çekmek  için  zaman

                                                           vii
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13