Page 306 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 306

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       287

                         2.  “Yasa koyucunun iradesi” kavramı bir başka şekilde de eleştirilebilir ve gerçekten de
                            diğerlerinin yanı sıra, Hägerström (1953, 17 ve devamı ile 354 ve devamı), Lunds-
                            tedt, Olivecrona (71 ve devamı ile 73 ve devamı) Uppsala ekolünün diğer temsilcile-
                            ri tarafından eleştirilmiştir. Bu kişiler, bu kavramın yasa koyucunun iradesiyle tüm
                            hukuk sistemini tek seferde ve aynı anda kucaklayan bir birey olduğu anlamına gele-
                            cek şekilde uyumlu bir biçimde anlaşılamayacağını vurgulamışlardır; karşılaştırma
                            için: yukarıdaki bölüm 5.5.2.
                            Bununla birlikte, kanunların öznel bir şekilde anlamlandırılması bu tür kurgulara da-
                         yanmak  zorunda  değildir.  Elbette,  kanunun  yorumlamasını,  kanunun  amacıyla  (ratio)
                         ilgili bilgiyi de içeren bir dizi öncülden türeten düzgün bir anlamlandırma yöntemi öne-
                         rilmektedir.  Amacın,  yasama  sürecine  katılan  kişilerin  iradesine  ilişkin  önermelerle
                         desteklendiği de doğrudur. Ancak ne amaç ne de kanunların önerilen anlamlandırması,
                         mantıksal olarak yalnızca bu iradenin tanımından çıkmaz. Sadece kesin öncüllerle ve
                         hukuk  paradigması  çerçevesinde  doğru  kabul  edilen  öncüllerle  birlikte  bu  önermeleri
                         içeren bir diziden de çıkmaz.
                            Hazırlık  belgelerinden  yasama  sürecine  katılan  kişinin  psikolojik  iradesine  ilişkin
                         sonuca doğru atılan adım bir sıçramadır. Bu iradeyle ilgili bilgiden kanunun amacına
                         (ratio legis) atılan adım da bir diğer sıçramadır. Amaçtan kanunların önerilen anlamlan-
                         dırmasına atılan adım ise üçüncü bir sıçramadır. Üç sıçrama da bir dizi makul öncülden
                         türetilebilirlerse makul olabilirler.
                            Daha kesin olarak ifade etmek gerekirse, “öznel” yorumlayıcı sonuç ne kesin ne de
                         ön varsayılmış olmakla birlikte bazı makul öncülleri içeren karmaşık bir dizi öncülden
                         türetilebilir. Dolayısıyla sonuç, aşağıdakileri içeren bir dizi makul öncülden çıkabilir:
                            a.  Hazırlık belgelerinde yapılan bazı resmî açıklamalar,
                            b.  Hazırlık belgelerinin kanunların anlamlandırılmasını ne şekilde etkilemesine izin
                              verilmesi gerektiğini söyleyen bazı kaynak normlar; diğerlerinin yanı sıra, farklı
                              kişilerin resmî açıklamaları arasında nasıl bir öncelik sırası kurulması ve böylece
                              çelişkilerin nasıl ortadan kaldırılması gerektiği,
                            c.  Bu resmî açıklamaların genellikle yasama sürecine katılan çeşitli (her zaman aynı
                              olmayan) kişilerin sahip olduğu çeşitli (ne kalıcı ne de üniter olmayan) niyetleri
                              ifade ettiği hipotezi ve son olarak,
                            d.  Hem bu resmî açıklamaları hem de bu açıklamaların kanunların anlamlandırılma-
                              sında somut bir şekilde kullanılmasını destekleyen genel ilkelerin yanı sıra bazı
                              daha derin nedenler.
                         3.  Kanunların  öznel  bir  şekilde  anlamlandırılmasının  önündeki  bir  başka  itiraz,  bazı
                            istisnai durumlarda, hazırlık belgelerindeki bir açıklamanın bu açıklamayı dile geti-
                            ren kişinin gerçek niyetine uygun olmadığının kanıtlarla gösterilebileceği gerçeğine
                            dayanmaktadır.

                            Bununla birlikte, kanunların anlamlandırılmasında hazırlık belgeleri dikkate alınma-
                         lıdır  çünkü  bunlar,  kural olarak,  bu  tür  niyete  karşılık  gelirler.  Kanunların  öznel  bir
                         şekilde  anlamlandırılması  uygulaması,  bu  normal  durumu  yansıtmaktadır.  Hukukun
                         değişmezliğine  yönelik  gereksinim  ve  dolayısıyla  kanunların  anlamlandırılmasının
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311