Page 311 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 311
292 6. Hukukun Kaynakları Doktrini
Bu şekilde, mahkemelerin yetkisi gereksiz yere kısıtlanmakta ve yasa koyucunun
yetkisi tehlikeli bir şekilde artırılmaktadır (karşılaştırma için: Ekelöf 1951, 28).
b. Hazırlık belgeleri, kanun tasarısında olduğu gibi mecliste yapılan bir tartışmaya
tabi tutulmamaktadırlar. Hazırlık belgelerinde, kıdemli memurlar ve siyasetçiler,
Meclis tarafından kabul edilmeyecek fikirleri ifade etmiş olabilirler. Bu şekilde,
hazırlık belgelerinin öneminin artırılması, bir yanda Riksdag ile diğer yanda
Hükûmet ve üst düzey kamu kurumları arasındaki güç dengesini de bozmaktadır.
7. Hazırlık belgeleri, sonradan değiştirilemez. Hazırlık belgelerinin sonucunda elde edilen
hukuki uygulama değiştirilmek isteniyorsa, hata yalnızca hazırlık çalışmalarında olsa
dahi kanun metninin değiştirilmesi gerekir (karşılaştırma için: Ekelöf 1958, 94-5).
Soyut olarak, hukuki muhakemede, özellikle de kanunların yargısal açıdan anlam-
landırılmasında yasama hazırlık belgelerinin kullanılması gerektiği sonucunun lehinde
ve aleyhinde olan ele alınmış argümanları tartmak ve dengelemek zordur. Ancak İs-
veç’teki fiili durumda, belgelerin dikkate alınması gerekmektedir. Aşağıda bunun ne-
denlerinden bazıları verilmiştir.
1. Yasamanın hızlı temposu, yasa koyucuların tutarlı, kesin ve eksiksiz bir kurallar
sistemi oluşturmasını imkânsız kılmaktadır. Yeterli düzeyde değişmez olmayan bir
yasa yapmak durumunda kalmaktadırlar. Niyetlerini netleştirmelerinin tek yolu, aynı
zamanda ayrıntılı hazırlık belgeleri hazırlamaktır. Bu mümkündür çünkü tutarlılık,
kesinlik ve eksiksizlik gereksinimlerinin diyalog şeklinde yazımdaki uygulanabilirli-
ği, kural çıkarma sürecindeki uygulanabilirliğine göre daha azdır.
2. Yasamanın hızlı temposu, hukukçulara kanunları anlamlandırmaları için şerhler,
kılavuzlar ve diğer yardımcı araçlar hazırlamak üzere yeterli zaman bırakmamakta-
dır. Aynı zamanda, hukuk öğretilerine olan güven, hem bu öğretilerin iyi işler ortaya
çıkarma imkânının azalması nedeniyle (yukarıya bakınız) hem de Uppsala ekolün-
den aldığı (genellikle hatalı olmakla birlikte) sert eleştirilerin bir sonucu olarak
azalmıştır. Yorumlayıcı, hukuk öğretileri hukuku yeterince değişmez hâle getireme-
diğinde, hazırlık belgelerinin ona sağlayabileceği tüm desteğe ihtiyaç duyar.
3. Toplumdaki hızlı değişim, hukukçuların teamül hukukuna olan güvenini de azalt-
maktadır. Bu olgusal gerçek, hukukun değişmezliğini azaltmakta ve dolayısıyla ha-
zırlık belgelerinden destek alma ihtiyacını artırmaktadır.
4. İsveç için tipik olan siyasi istikrar, yasama belgelerinin ayrıntılarını belirleyen me-
murlara ve siyasilere oldukça yüksek düzeyde bir güven duyulmasını gerekçelen-
dirmektedir. Beklenildiği üzere, bu kişiler daha düşük bir yetkinliğe sahip olabilirler
ancak kural olarak, hazırlık belgelerini belirli çıkarları desteklemek veya diğer ahlaki
açıdan sakıncalı amaçlar için kullanmazlar.
6.6.6 İsveç Hukukunda Hazırlık Belgelerinin Rolü. Genel
Açıklamalar
Bağlayıcı olmamakla birlikte, hazırlık belgeleri İsveç mahkemeleri tarafından düzenli
olarak takip edilmektedir. Yukarıdaki bölüm 6.2’de geliştirilen terminoloji kullanılarak,