Page 316 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 316

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       297

                            Kredisi Kanunu (1977:981) ve Ticari Taksitli Satın Alma Kanunu (1978:599) ile de-
                            ğiştirilmiştir. Her iki kanunda da buna karşılık gelen bir hüküm bulunmamaktadır.
                            Bununla birlikte, başka bir soruyla ilgili 15. maddenin 2. fıkrasına, böyle bir ihtirazi
                            şartın geçersiz olduğunu tam olarak belirten hazırlık belgeleri eşlik etmektedir (Hell-
                            ner 1982, 231 ve devamı).
                         4.  Gayrimenkul  Kanunu’nun  4.  kısmının  19.  maddesi,  satıcının  satılan  gayrimenkulün
                            kusurlarıyla  ilgili  sorumluluğunu  düzenlemektedir.  Kanunda,  satın  alanın  iddiasını
                            dikkatli bir inceleme yapmış olsaydı fark edebileceği bir kusura dayandıramayacağına
                            işaret eden hiçbir hüküm bulunmamaktadır. Yine de Yüksek Mahkeme, şüphesiz, bu
                            konuda açık olan hazırlık belgelerinin etkisiyle, bir dizi davada (karşılaştırma için: ör.
                            NJA 1978 s. 301) bu görüşü ifade etmiştir (karşılaştırma için: Hellner 1988, 70).
                            Hazırlık belgeleri yoluyla yasama, yasa koyucunun değişmez, tutarlı, kesin ve eksik-
                         siz bir sistem veya kurallar oluşturmaya çalışırken karşılaşmak zorunda olduğu aşılmaz
                         güçlüklerin sonucu olarak açıklanabilir; karşılaştırma için yukarıya bakınız.
                         S10. Hazırlık belgelerinde bulunan, daha eski tarihli bir kanun hükmüne dayalı yerleşik
                             uygulamayı değiştirmeyi amaçlayan açıklamalar yalnızca istisnai durumlarda dik-
                             kate alınmalıdır (karşılaştırma için: Schmidt 1957, 177).
                            Peki neler istisnai durum teşkil etmektedir? MBL’nin 42. maddesinin 1. fıkrasında
                         ne işverenin ne de işveren örgütlerinin yasa dışı olan bir iş gücü anlaşmazlığına destek
                         veremeyeceği  hükmü  bulunmaktadır.  Hüküm,  daha  önceden  yürürlükte  olan  Toplu
                         Sözleşmeler  Kanunu’nun  4.  maddesinden  değiştirilmeksizin  alınmıştır.  Bu  bağlamda
                         uygulamada  katı  kurallar  gelişmiştir.  Hem  yasama  komitesi  hem  de  sorumlu  bakan,
                         MBL’ye  yönelik  hazırlık  belgelerinde  bunları  “kaldırmıştır”  (1975/76  tarihli  ve  105
                         sayılı Kanun Tasarısı, s. 277).
                         S11. Tamamen belirsiz olan hazırlık belgeleri dikkate alınmamalıdır (karşılaştırma için:
                             Strömholm 1966, 175 ve devamı).
                            Çeşitli türden hazırlık belgeleri arasındaki ve bu belgeler ile hukukun diğer kaynak-
                         ları arasındaki çatışmalara ilişkin kaynak normları ile ilgili karşılaştırma için: aşağıdaki
                         bölüm 7.6.2.
                            Ulf Bernitz (1984, 17), hazırlık belgeleri ile ilgili son gelişmelerin, bu belgelerin hu-
                         kukun  kaynağı  olma  konumunu  tehlikeye  atabileceğine  işaret  etmiştir.  Bu  nedenle,
                         yaklaşık  olarak  1978  yılından  itibaren  görüşlerini  sunmak  üzere davet  edilen  kişi ve
                         kuruluşlar,  açıklamalarını sistematik  bir  şekilde  sunmaktan kaçınmaya başlamışlardır.
                         Bunun yerine, düzensiz bir ek iliştirilmeye başlanmış ve bazı durumlarda bu eke yalnız-
                         ca bir kopya olarak ulaşmak mümkün olmuştur. Bundan birkaç yıl sonra bu tür açıkla-
                         maların  yalnızca  çok  kısa  ve  pek  ilgi  çekici  olmayan  bir  özetini  ekleme  uygulaması
                         başlatılmıştır.
                            Karşılaştırma için: ör. konut satışına dair 1981 tarihli ve 82:40 sayılı Hükûmet Tasa-
                         rısı ve aracılık faaliyetlerine dair 1983 tarihli ve 84:16 sayılı Hükûmet Tasarısı.
                            Aynı zamanda, diğerlerinin yanı sıra, yabancı hukukun sunulması, mesleki literatüre
                         atıf yapılması ve daha derin gerekçelendirme yapılması gibi geleneksel uygulamaların
                         giderek  daha  fazla  göz  ardı  edilmesi  nedeniyle  komite  raporlarının  kalite  standardı
                         düşmüştür.
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321