Page 312 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 312

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       293

                         İsveç  mahkemelerinin  hazırlık  belgelerini  takip  etme  yönünde  zayıf  bir  yükümlülüğe
                         sahip  oldukları  söylenebilir.  Bu  belgeleri  takip  etmeleri  gereklidir ancak takip  etmek
                         zorunda oldukları söylenemez.

                            Bazı  ülkelerde,  kanunun  yorumlanmasında  yasa  koyucunun  amacının aranmasını
                         şart  koşan  açık  bir  kanun  hükmü  bulunmaktadır;  karşılaştırma  için:  İtalyan  Medeni
                         Kanunu’nun 1. kısmının 12. maddesi ve Avusturya Genel Medeni Kanunu’nun 6. mad-
                         desi. Bununla birlikte, bu ülkelerde yasa koyucunun amacını hazırlık belgelerinde değil,
                         öncelikle kanun metninde bulma eğilimi vardır. Fransız hukuk yazımında da yasa koyu-
                         cunun  iradesinin  öncelikle  kanun  metninde  aranması  gerektiği,  hazırlık  belgelerinin
                         daha az önemli olduğu düşünülmektedir. İngiliz hukuk yazarları arasındaki geleneksel
                         görüşe  göre  hazırlık  belgelerinin,  kanunların  yorumlanmasında  hiç  kullanılmaması
                         gerekir. Bu görüş eskisi kadar güçlü bir şekilde savunulmuyor olsa da yine de İngilte-
                         re’de hazırlık belgelerinin önemi hâlâ azdır. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki gelenek
                         de İngiliz geleneğiyle benzerlik göstermekle birlikte, hazırlık belgelerinin önemi görece
                         fazladır.
                            İskandinav ülkelerinde, yasama hazırlık belgeleri, kural olarak diğer devletlerde ol-
                         duğundan daha büyük öneme sahiptir. Oldukça kısa ve özlü olan Norveç hazırlık belge-
                         leri, genellikle kanunun temel hedeflerini kavrama konusunda başarılıdır. Her durumda
                         olmasa da çoğu durumda bunlara büyük saygı gösterilmektedir. Bu doğrultuda, Eckhoff
                         (1987, 74 ve devamı) mahkemelerin hem hazırlık belgeleri hem de kanunun lafzı ile
                         çelişen kararlar verme cüreti gösterdiğine dair kanıtlar sunan bazı davalardan (Rt 1921
                         s. 406 ve 1916 s. 648) ve bunun sadece istisnai durumlarda ortaya çıktığını gösteren
                         diğer davalardan (Rt 1982 s. 745 ve 1961 s. 98) kanıtlar sunmuştur. Finlandiya’da ya-
                         sama hazırlık belgeleri genellikle daha dar kapsamlı olmakla birlikte, büyük önem taşı-
                         maktadırlar.  Danimarka’da  yasama  belgelerinin  rolü  muhtemelen  diğer  İskandinav
                         ülkelerindekinden daha azdır.
                            İskandinav komşularıyla karşılaştırıldığında dahi, İsveç mahkemeleri yasama belge-
                         lerini olağanüstü yüksek derecede bir öneme sahip olarak değerlendirmektedir (karşılaş-
                         tırma için: tarihsel arka plana ilişkin olarak Sundberg 1978, 232 ve devamı). İsveç ya-
                         sama belgeleri de yaklaşık olarak 1980 yılına kadar temelde diğer Kuzey ülkelerinin-
                         kinden daha kapsamlıydı.
                            İsveç hazırlık belgelerinin emsal kararlar kadar önemli bir konuma sahip olduğu fik-
                         ri, Folke Schmidt (1955, 103 ve devamı, = 1957, 172 ve devamı) tarafından formüle
                         edilmiştir. Schmidt, İsveç’te hukukun kaynakları doktrininin ilerleyen dönemdeki geli-
                         şimi  üzerine  etkili  olmuştur.  Schmidt,  daha  sonraki  tarihlerde  yaptığı  bir  çalışmada
                         (1976, 262) görüşünü daha da net bir şekilde ifade etmiştir: “Kanun metni, giderek artan
                         bir şekilde, ne yapılmak istendiği ile ilgili ayrıntılı bir arama yapıldığında hatırlanması
                         gereken  bir  manşet  görevi  üstlenmiştir.  Sorumlu  bakanın  açıklamaları,  ana  amaçları,
                         hangi  alternatif  çözüm  yollarının  reddedildiğini  ve  taslağın  daha  kesin  içeriğinin  ne
                         olabileceğini... belirtmektedir. Tüm bunlar, adaletin tecellisini gerçekleştirmeye yöne-
                         liktir.”
                            Jan Hellner (1988, 66) durumu şu şekilde özetlemiştir: “Hazırlık belgeleri genellikle
                         kanunun anlamlandırmasında kullanılan en önemli yardımcı araçlardan biridir. Hazırlık
                         belgeleri ile açıkça desteklenen bir yorumlamanın sayısız örneğini bulmak mümkündür.
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317