Page 310 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 310

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       291

                            Diğer  yandan,  yasama  hazırlık  belgelerinin  kanunun  anlamlandırılmasında  dikkate
                         alınmasının  aleyhinde  ileri  sürülen  argümanlar  arasında  aşağıdaki  argümanlar  yer  al-
                         maktadır.
                         1.  Diğer koşullar aynı kalmak üzere, tutarlı bir kurallar sistemi içeren bir kanunun, bir
                            diyalogdan yani hazırlık belgelerinde yer alan lehteki ve aleyhteki bir dizi argüman-
                            dan daha değişmez olması gerekir. Bu nedenle hukukun kaynakları sisteminin, her-
                            hangi bir hazırlık belgesi olmaksızın kanunlarla sınırlı tutulması, hukukun değişmez-
                            liğini artıracaktır.
                         2.  Deneyimler,  hazırlık  belgelerinin  bazen  kanunun  kendisi  kadar  net  olmadığını  da
                            göstermektedir.
                         Karşılaştırma için: ör. Herlitz ve J.W. Pettersson tarafından hazırlanan bir azınlık raporu
                         (Belediye Hukuk Komisyonu Raporu, Kommunallagskommittéens betänkande) I, SOU
                         1947:53, 163; karşılaştırma için: Schmidt 1957, 172.
                         Mevzuatın  amaçları  genellikle  yasama  belgelerinde  yalnızca  kısmen  belirtilmektedir.
                         Yorumlama ile ilgili birçok sorun burada dikkate alınmaz. Buradan, hukuki kararların
                         öngörülmesini  sağlamada  yasama  belgeleri  tarafından  sağlanan  desteğin  çok  kısıtlı
                         olabileceği sonucu çıkmaktadır.
                         3.  Kanunun kendisi daha kısa ve özlüdür ve kanunu okumak genellikle hazırlık belge-
                            lerini okumaktan daha kolaydır. Bu, mahkemelerin uygulamalarını kanun metninden
                            ziyade hazırlık belgelerine dayandırmaları durumunda, hukuki kararların öngörülebi-
                            lirliğinde azalma meydana gelebileceği sonucunun bir başka nedenidir.
                         4.  Yorumlayıcının hazırlık belgelerine büyük bir önem vermesi, yasa koyucunun belir-
                            sizlikleri hazırlık belgelerinde giderme yönünde bir beklentiye girerek metnin tasla-
                            ğının  hazırlanmasıyla  yeterince  ilgilenmemesi  sonucunu  doğurabilir  (karşılaştırma
                            için: ör. Eckhoff 1987, 65). Ne var ki, bu belgelerin erişilebilirliği kanunun kendi-
                            sinden daha düşüktür.
                         “[Vatandaşlara]  kanunnameleri  okumaları  yerine  Meclis  Raporu  labirentinde  yolunu
                         bulmaya  çalışmaları  gerektiğini  söylemek  son  derece  tuhaftır”;  karşılaştırma  için:  ör.
                         Herlitz ve J.W. Pettersson tarafından hazırlanan bir azınlık raporu, o.c. 163; karşılaştır-
                         ma için: Schmidt 1957, 172.
                         Mahkemelerin  kanun  külliyatları  yerine  yasama  belgelerini  içeren  meclis  yayınlarını
                         temel  almaları  hâlinde,  hukukun  değişmezliği,  hukuki  kararların  öngörülebilirliği  ve
                         dolayısıyla hukuk güvenliği azalabilir.
                         5.  Yasama belgelerindeki karşıt görüşleri geçersiz kılmak için hangi emsal kararların
                            ve bu kararlardan kaç tanesinin yeterli kabul edileceği açık değildir. Bu durum, ha-
                            zırlık belgelerine dayalı yargısal uygulamanın öngörülebilirliğini de olumsuz etkile-
                            yebilir.
                         6.  Mahkemeleri  hazırlık  belgelerine  bağımlı  kılmak,  toplumda  yaygın  olarak  kabul
                            edilen güçler ayrılığını olumsuz etkilemek demektir.
                            a.  Hazırlık belgeleri, mahkemelerin bir kanunu yorumlarken sahip olabilecekleri se-
                              çeneklerin sayısını kısıtlar. Bu belgeler, emsal kararların önüne geçecek şekilde
                              öncelik de kazanabilirler.
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315