Page 314 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 314

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       295

                         nun metnindeki ifadelerin gerçek anlamına yüksek düzeyde itibar edilmesini gerektiren
                         “kanunsuz  ceza  olmaz”  (“nulla poena sine lege”)  şeklindeki  kanunilik  ilkesinin  bir
                         sonucudur. Bununla birlikte, hazırlık belgeleri, ceza davalarında da önemli olabilir.
                            Örneğin bir NJA davasında (1980 s. 94), Yüksek Mahkeme, kanunun (1976:56) ha-
                         zırlık  belgelerine  dayanarak,  Ceza  Kanunu’nun  11.  kısmının  4.  maddesindeki  hükmü
                         değiştirmiştir.


                         6.6.7  İsveç Hukukunda Hazırlık Belgelerinin Rolü. Bazı Kaynak
                                Normları

                            İsveç’te yasama hazırlık belgelerine ilişkin en önemli kaynak normları aşağıdaki içe-
                         riğe sahiptir.
                         S5. Aşağıdaki metinler, hukuki muhakemede dikkate alınması gereken hazırlık belgele-
                            rini oluşturmaktadır: Yasama komisyonu raporları, bir bakanlık veya bir idari mer-
                            kez kuruluş tarafından hazırlanan muhtıralar, görüşlerini sunmaya davet edilen kişi
                            ve  kuruluşların  açıklamaları,  sorumlu  bakanın  açıklamaları,  Yasama  Konseyinin
                            (lagrådet) açıklamaları, Meclis üyelerinin kanun taslakları ve ilgili meclis komisyo-
                            nunun görüşleri (karşılaştırma için: Bernitz ve diğerleri 1985, 87 ve devamı).
                            Ayrıca yasama komisyonuna verilen direktifler ve Meclisteki genel kurul görüşmele-
                         rinde söylenenler de dikkate alınabilir.
                            Kural olarak, genel kurul görüşmelerinde söylenenlere pek itibar edilmez çünkü bun-
                         lar siyasi avantaj için söylenmiş hususları içerebilir ve bu nedenle daha az tutarlı olabi-
                         lirler.
                         S6. Eski hazırlık belgeleri de dikkate alınabilir.
                            Dolayısıyla hazırlık belgelerinin eski olması, bu belgelerin konumunu zayıflatan bir
                         etmendir  (karşılaştırma  için:  ör.  Schmidt  1957,  196  ve  Thornstedt  1960,  243).  Artık
                         dikkate alınmalarının gerekli olmayacağı şekilde eski kalmış olabilirler.
                            Bazı durumlarda, hazırlık belgeleri hızlı bir şekilde eskiyebilirler. Sorumlu bakan,
                         diğerlerinin  yanı  sıra,  hayvancılık  ipoteklerine  dair  kanunla  ilgili  teklifler  içeren
                         1932:106 sayılı Hükûmet Tasarısında şu açıklamayı yapmıştır: “İpotekte sadece borçlu-
                         ya ait olan mallar rüçhan hakkı kapsamına girer. Dolayısıyla bu hak, taksitle satın alınan
                         menkul kıymetlere uygulanamaz.” (NJA 1932 II s. 223). Ancak yirmi yıl sonra (NJA
                         1952 s. 195) Yüksek Mahkeme, ipotekteki rüçhan hakkını taksitle satın alınan menkul
                         kıymetleri kapsayacak şekilde genişletmiştir.
                         S7. Kural olarak, yalnızca basılı olarak yayımlanmış belgeler dikkate alınmalıdır.
                         S8. Hazırlık  belgelerinde  bulunan,  incelenmekte  olan  mevzuatın  kapsamı  dışındaki
                            sorularla  ilgili  açıklamalar,  kural  olarak  dikkate  alınmamalıdır  (karşılaştırma  için:
                            Schmidt 1957, 174).
                            Ancak aşağıdaki istisnalara dikkat edilmelidir.
                            a.  Bir dizi kanunla ilgili araştırmalar yapan bir organ, bir kanun tasarısı ile bağlantılı
                              olarak, daha önce  ele  alınan  başka bir  tasarı  hakkındaki  görüşünü  açıklayabilir
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319