Page 136 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 136

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        koşulan kural, düzenleyici bir söz ediminin “yerine getirdiği” kurallarla
                        karıştırılmamalıdır. Bir astsubaya emretme yetkisi veren bir kural, belirli
                        bir durumda iyi bir emrin nasıl oluşturulması gerektiğini söyleyen bir ku-
                        raldan farklıdır.

                            Habermas’ın karşı görüşünün iki nedene dayandığı görülmektedir.
                                                                                     337
                        Bir yandan, Hare’in ve Strawson’ın açıklığa kavuşturdukları gibi,  Ha-
                        bermas, “düzenleyici” olarak adlandırdığı bir dizi söz ediminde bir değer
                        veya yükümlülük yargısı şeklinde söylenen şeyin düzsöz anlamın bir par-
                        çası olduğunu göremez. Bu, örneğin ikazlar (Çalınmış parayı ona geri
                        vermelisin), tavsiyeler (Bu yardım eylemi iyidir) ve bu tür yargıların ba-
                        sit iddiaları için de geçerlidir. Bu açıdan Habermas, belirli bir nesneye
                        (reference) belirli bir özellik (sense) atfederek düzsöz anlamı açıklayan
                                                      338
                        Austin’in düştüğü hataya düşer.  Öte yandan Habermas, düzsöz anlam
                        olarak normatif ifadeler (değer ve yükümlülük yargıları) içeren söz edim-
                        leri ile düzsöz anlam olarak normatif bir ifade içermeyen, ancak gelecek-
                        teki bir davranışa ilişkin bir ifade içeren, söz verme gibi söz edimlerini
                        tek bir söz edimi sınıfında birleştirir ve birbirinden oldukça farklı olan bu
                                                         339
                        söz edimlerini aynı şekilde ele alır.
                            Bu zorluklardan kaçınmak için, düzenleyici söz edimleri kavramı
                        bölünebilir. Düzsöz anlamı normatif bir ifadede (değer veya yükümlülük
                        yargısı) olan tüm söz edimleri, “normatif söz edimleri” olarak adlandırı-
                        labilir. Normatif söz edimleri, böylece kurucu olabilir. Aynı zamanda da
                                                                                 340
                        normatif bir ifadenin iddiası normatif bir söz edimi olabilir.  Özür di-
                        leme gibi, bu alt sınıfa girmeyen düzenleyici söz edimlerinin sınanması,
                        bu düzenleyici söz edimi hakkındaki normatif bir söz ediminde ileri sü-




                        337   Bkz. R. M. Hare, Austin’s Distinction between Locutionary and Illocutionary
                            Acts, S. 107; R. M. Hare, Meaning and Speech Acts, S. 90; P. F. Strawson, Aus-
                            tin and “Locutionary Meaning”, S. 60; bkz. yukarıda S. 81 vd.
                        338   J. L. Austin, How to do things with Words, S. 92 vd.
                        339  Habermas’ın  “düzenleyici” olarak adlandırdığı söz edimleri hakkında bkz. J. Ha-
                            bermas, Wahrheitstheorien, S. 228.
                        340  Bkz. yukarıda S. 85 vd.


                        134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141