Page 134 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 134

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            Anlaşılabilirlik iddiası Habermas’a göre iletişimin konusu değil, ko-
                               326
                        şuludur.  Doğruluk iddiası da söylemsel olarak çözümlenmiş değildir.
                        Bir konuşmacının doğru söyleyip söylemediğini ancak eylemlerinden
                                     327
                        anlayabilirim.  Öte yandan, düzenleyici söz edimleriyle ileri sürülen
                        doğruluk veya uygunluk iddiasının haklılığı, kurucu söz edimleriyle ileri
                        sürülen hakikat iddiası gibi, yalnızca söylemsel olarak çözümlenebilir.
                        Değer yargıları ve yükümlülük yargıları, hakikate uygunlukları bakımın-
                        dan ilkesel olarak ampirik yargılarla eş görülebilir.

                            Aslında, Habermas’ın düzenleyici söz edimleriyle ilgili iddialara
                        ilişkin görüşü bazı belirsizlikler içermektedir. Bu belirsizlikler, söz edim-
                        leri teorisini tamamen sorunsuz olmayan bir şekilde yorumlamasından
                                   328
                        kaynaklanır.
                            Söz edimleri, “Söz veriyorum, yarın geleceğim” veya “İddia ediyo-
                                                                                 329
                        rum ki Bay Lauben’i gördüm” gibi açık performatif ifadelerle  icra edi-
                                                             330
                        lir. Habermas, Searle’ün terminolojisini  takip ederek böyle bir cümle-
                        nin ilk kısmına (Söz veriyorum, [...]) “performatif önerme”, ikinci kıs-
                        mına (yarın geleceğim) ise “önermesel içeriğin bağımlı önermesi” adını
                             331
                        verir.






                        326   J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 222. Bu kabul sorunsuz değildir. Anlama so-
                            runlarını tartışmak da mümkündür (bkz. J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 222).
                            Anlama sorunlarının tartışılabilirliği, Erlangen Okulu’nun tezlerini incelerken ele
                            alınacaktır.
                        327   J. Habermas, a.g.e., S. 221; J. Habermas, Theorie und Praxis, S. 24.
                        328  Habermas’ın söz edimleri teorisini yorumlamasına dair bir eleştiri için bkz. Y.
                            Bar-Hillel, On Habermas’ Hermeneutic Philosophy of Language, Synthese, 26
                            (1973), S. 1 vd. Bar-Hillel’in eleştirisi birçok noktada haklı görülebilir. Haber-
                            mas’ın belirsizliklerinin ve yanlış anlamalarının tüm teorisini kusurlu hale getir-
                            diği tezi ise yine de kabul edilemez.
                        329   Bu kavram için bkz. J. L. Austin, How to do things with Words, S. 68 f.; D.
                            Wunderlich, Zur Konventionalität von Sprechhandlungen, S. 16 vd.
                        330   Bkz. J. R. Searle, Speech Acts, S. 24.
                        331  J. Habermas,  Vorbereitende  Bemerkungen zu einer  Theorie  der kommunika-
                            tiven Kompetenz, S. 104.


                        132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139