Page 131 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 131

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                        verişinde bulunulur. Bu bilgiler, öznel veya nesnel deneyime dayanıp da-
                                                                                     316
                        yanmamalarına göre güvenilebilir veya güvenilemez olabilirler.  Da-
                        yandıkları eylemler başarılı oldukları zaman, nesnel deneyimin dayanağı
                               317
                        olurlar.  Bilgilerden şüphe duyulduğu anda, yani bilgiyi aktarmak için
                        kullanılan ifadenin doğruluğu hakkında sorular sorulduğu anda, eylem
                        alanı terk edilir, “söylem”in iletişimsel alanına geçilir.

                            Söylemlerde artık “bilgi elde etme süreçleri için yer olmaz. Söylem-
                        ler, eylemin sorumluluğundan kurtulmuş ve deneyimden arınmıştır. Bil-
                        giler söylemlere yerleştirilir. Söylemlerin üretimi, sorunlu olan geçerlilik
                        iddialarının kurtarılması (kabul edilmesi) veya çözülmesi (reddedil-
                                                                                         318
                        mesi)’dir. Söylemsel süreçte argümanlar dışında hiçbir şey üretilmez.”
                        Söylemlerin deneyimden arınmış olması, hiçbir deneyim içermedikleri
                        anlamına gelmez, yalnızca söylemlerle hiçbir deneyimin elde edilmediği
                        anlamına gelir. Söylemlerde, sorunsallaştırılanlar hariç, eylemlerden elde
                        edilen deneyimlerin tümü  şart koşulur. Kademeli sorunsallaştırmayla
                        mevcut deneyimsel malzemenin her zaman daha fazla bir kısmı üzerinde
                        çalışılabilir.

                            Eylem ile söylem arasındaki ilişki bir dizi sorun ortaya çıkarmakta-
                        dır. Sorunlardan biri, basit gözlemsel ifadesidir. “Bu top kırmızıdır” ifa-
                        desini gerekçelendirmek için doğrudan buna karşılık gelen bir deneyimin
                                                     319
                        kullanılabileceği düşünülebilir.  Bu, en azından bazı durumda hakika-
                        tin, ifadelerin dünya ile argümantasyon yoluyla bildirilemeyecek olan bir
                        ilişkisinden ibaret olduğunu gösterebilir. Bu yüzden eylem ile söylemi




                        316   J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 218.
                        317   J. Habermas, a.g.e., S. 388 vd. Bu, Habermas’ın nesnellik teorisinin pragmatik
                            olduğunu açıkça ortaya koyar. K-O. Apel’i takiben Habermas, “transandantal bir
                            biçimde dönüşmüş olan bir pragmatizm”den söz eder. (J. Habermas, a.g.e., S.
                            233; ayrıca bkz. K.-O. Apel, Von Kant zu Peirce: Die semiotische Transforma-
                            tion der Transzendentalen Logik, in: K.-O. Apel, Transformation der Philoso-
                            phie, Bd.  2,  Das  Apriori der Kommunikationsgemeinschaft, Frankfurt a.  M.
                            1973, S. 157 vd.).
                        318   J. Habermas, Erkenntnis und Interesse. Mit einem neuen Nachwort, S. 386.
                        319   J. Habermas, a.g.e., S. 389.

                                                                                        129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136