Page 130 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 130

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            Eğer böylesi bir çözüm mümkünse, iki hedefe ulaşılmış olur. Bir
                        yandan hakikatin, sorunlu bir önerme-dünya ilişkisinden ibaret olmadığı
                        bir yandan gösterilebilir. Diğer yandan, normatif olan ile normatif olma-
                        yan ifadelerin hakikate uygunlukları bakımından eş görülmeleri yönünde
                        önemli bir adım atılır. Bununla birlikte, normatif ifadelerin de haklı ola-
                        rak ileri sürüldüğünün hala gösterilmesi gerekmektedir. Eğer normatif
                        ifadelerin bu şekilde haklı bir iddiası varsa, – Habermas’tan daha iler
                        giderek – normatif olgulardan dahi bahsedilebilir. Karın beyaz olması
                                                                                 312
                        olgusunun “Kar beyazdır” önermesine karşılık gelmesi gibi,  X’in ol-
                        ması gerektiği olgusu da “X olması gerekir” önermesine karşılık gelebi-
                          313
                        lir.

                            3.   Eylem ile Söylemi Ayırma

                            Habermas’ın teorisinde önemli bir adım, Habermas’ın söz edimleri
                        teorisini genel bir iletişim teorisi içine yerleştirmiş olması ve temelde
                        farklı iki iletişim şekli arasında, eylem ile söylem arasında, ayrım yap-
                        masıdır.

                            Eylemler, söz edimlerinde ileri sürülen geçerlilik iddialarının örtülü
                        olarak kabul edildiği dil oyunlarıdır 314 . Bunun aksine söylemlerde, so-
                        runlu olan geçerlilik iddiaları tartışma konusu haline getirilir ve bu iddi-
                                                 315
                        aların haklılıkları incelenir.  Eylemlerde bir söz ediminde ileri sürülen
                        ifadenin doğru olup olmadığı, ifade edilen durumun var olup olmadığı,
                        yani bir olgu olup olmadığı sorusu sorulmaz. İletişimin konusu, dünya-
                        daki nesnelerle yaşanan deneyimdir. Bu deneyimler hakkında bilgi alış-







                        312   Bu konuda bkz. A.  Tarski,  The Semantic  Conception  of  Truth  and  the Foun-
                            dation of Semantics, S. 343.
                        313   Bununla ilgili olarak bkz. A. R. White, Truth, S. 59 vd.
                        314  Dil oyunu kavramı için bkz. yukarıda S. 67 vd.
                        315   J. Habermas,  Wahrheitstheorien, S. 214; J. Habermas, Theorie  und  Praxis, 4.
                            Aufl. Frankfurt a. M. 1972, S. 25.


                        128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135