Page 130 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 130
HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ
Eğer böylesi bir çözüm mümkünse, iki hedefe ulaşılmış olur. Bir
yandan hakikatin, sorunlu bir önerme-dünya ilişkisinden ibaret olmadığı
bir yandan gösterilebilir. Diğer yandan, normatif olan ile normatif olma-
yan ifadelerin hakikate uygunlukları bakımından eş görülmeleri yönünde
önemli bir adım atılır. Bununla birlikte, normatif ifadelerin de haklı ola-
rak ileri sürüldüğünün hala gösterilmesi gerekmektedir. Eğer normatif
ifadelerin bu şekilde haklı bir iddiası varsa, – Habermas’tan daha iler
giderek – normatif olgulardan dahi bahsedilebilir. Karın beyaz olması
312
olgusunun “Kar beyazdır” önermesine karşılık gelmesi gibi, X’in ol-
ması gerektiği olgusu da “X olması gerekir” önermesine karşılık gelebi-
313
lir.
3. Eylem ile Söylemi Ayırma
Habermas’ın teorisinde önemli bir adım, Habermas’ın söz edimleri
teorisini genel bir iletişim teorisi içine yerleştirmiş olması ve temelde
farklı iki iletişim şekli arasında, eylem ile söylem arasında, ayrım yap-
masıdır.
Eylemler, söz edimlerinde ileri sürülen geçerlilik iddialarının örtülü
olarak kabul edildiği dil oyunlarıdır 314 . Bunun aksine söylemlerde, so-
runlu olan geçerlilik iddiaları tartışma konusu haline getirilir ve bu iddi-
315
aların haklılıkları incelenir. Eylemlerde bir söz ediminde ileri sürülen
ifadenin doğru olup olmadığı, ifade edilen durumun var olup olmadığı,
yani bir olgu olup olmadığı sorusu sorulmaz. İletişimin konusu, dünya-
daki nesnelerle yaşanan deneyimdir. Bu deneyimler hakkında bilgi alış-
312 Bu konuda bkz. A. Tarski, The Semantic Conception of Truth and the Foun-
dation of Semantics, S. 343.
313 Bununla ilgili olarak bkz. A. R. White, Truth, S. 59 vd.
314 Dil oyunu kavramı için bkz. yukarıda S. 67 vd.
315 J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 214; J. Habermas, Theorie und Praxis, 4.
Aufl. Frankfurt a. M. 1972, S. 25.
128