Page 151 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 151
GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI
İlk yazımdan sonra günler, saatler ve hatta dakikalar içinde bu zihinsel duruma nasıl ulaşı-
lır? Güçlükle. Zannediyorum olumsuz olanla işe yaramayan ile başlamak yararlı olacaktır.
Kızım yedinci sınıftayken yazmış olduğu bir raporun ilk taslağıyla bana geldi. Okuyup ken-
disine umut verici bir başlangıç olduğunu söyledim ve revize etmesini önerdim. Yaklaşık
yirmi dakika sonra raporu değiştirmeden geri getirdi. “Revize işine ne oldu?” diye sordum.
“Eee, sonuna kadar okudum ve yanlış bir şey bulamadım” dedi. Farkında olmadan “yeniden
bak” anlamına gelen “revize et” kelimesinin gerçek anlamını izlemişti. “Revize etme”nin
amacının sadece “yeniden bakmak” değil “yeniden görmek”, “yeniden düşünmek” olduğu
aklına gelmemişti.
Bu nedenle revize etmek, yalnızca bir gerekçeli kararı odaklanmaksızın yeniden okumak
anlamına gelmez. Kendinizle taslak arasında biraz mesafe koymalısınız. Belki taslağı bir
veya iki günlüğüne çekmeceye koyabilirsiniz. Belki davayı hukukçu olmayan bir arkadaşını-
za anlatabilirsiniz. Ne yaparsanız yapın, sonunda, tercihen kendiniz için yaptığınız, belki de
aşağıdaki önerilerimden uyarlanan ancak kendi kişisel kötü alışkanlıklarınızdan kaynaklanan
eklemelerle genişletilmiş bir kontrol listesine ihtiyacınız olacaktır. Ayrıca malum nedenler-
den dolayı listemde yer almayan hukuki sorunlar, esasa ilişkin sorunlar için kişisel bir kont-
rol listesi geliştirmelisiniz. Bu gibi kontrol listeleri, metin ile aranıza gereken mesafeyi koy-
manıza yardımcı olarak sizi geçici olarak dışarıdan bir okuyucu rolüne sokar. Düzenlemeye
başlarken aradığınız ilk şey bunlar olmalıdır.
Düzenleme sürecinin nasıl işleyebileceğine dair kabaca bir fikir vermek için her aşamada
sorulabilecek soru türlerine odaklanarak süreci yedi aşamaya ayırmama izin verin. Bu aşa-
malar değişmez değildir. Düzenleme süreci her yazar için farklı işler ve gerekçeli karardan
gerekçeli karara farklılık gösterir. Ancak yine de birlikte ele alındığında tüm gerekçeli karar
yazarlarının ele alması gereken soruları kapsar.
İlk aşama, düzenlemenin başında yavaşlamanızı ve hedef okuyucunuz veya okuyucuları-
nız hakkında çok düşünmenizi gerektirir. İlk taslağın hazırlanması büyük ölçüde bir davanın
materyallerini, olguları ve hukuku düşünmekten ibaret olduğundan bir taslağı, nihai okuyucu
kitlesi hakkında fazla düşünmeksizin bitirmek kolaydır. Etkili iletişim kurmak için düşün-
meyi sunuma dönüştürmelisiniz.
İkinci ila altıncı aşamalar, genellikle büyük birimlerden küçük birimlere geçerek bir taslak
üzerinde metodik olarak çalışmanızı önerir. Giriş önce gelir çünkü bunu takip eden tüm
yapısal hususlar bakımından sorunlar üzerinde açıklık esastır. Sorunları öğrendikten sonra
yapı ve uzunluk soruları genellikle yerine oturur. Genel yapıya yönelik düzenleme yapıldık-
tan sonra özlülük için bir tarama yapılması en mantıklı görünendir. Paragraflar, kelimeler ve
cümlelerin düzenlenmesi sonuna kadar kaydedilebilir çünkü bazıları muhtemelen süreçte
çıkartılacaktır.
9.01 BİRİNCİ AŞAMA: OKUYUCULAR
• Kilit okuyucularım kimlerdir?
• Onlarla nasıl ilişki kurmalıyım? Ne tür bir ton uygundur?
• Bu okuyucular sözcük seçimi, cümle yapısı ve organizasyondaki seçimlerimi nasıl
etkiler?
132