Page 151 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 151

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                           İlk yazımdan sonra günler, saatler ve hatta dakikalar içinde bu zihinsel duruma nasıl ulaşı-
                         lır? Güçlükle. Zannediyorum olumsuz olanla işe yaramayan ile başlamak yararlı olacaktır.
                         Kızım yedinci sınıftayken yazmış olduğu bir raporun ilk taslağıyla bana geldi. Okuyup ken-
                         disine umut verici bir başlangıç olduğunu söyledim ve revize etmesini önerdim. Yaklaşık
                         yirmi dakika sonra raporu değiştirmeden geri getirdi. “Revize işine ne oldu?” diye sordum.
                         “Eee, sonuna kadar okudum ve yanlış bir şey bulamadım” dedi. Farkında olmadan “yeniden
                         bak”  anlamına  gelen  “revize  et”  kelimesinin  gerçek  anlamını  izlemişti.  “Revize  etme”nin
                         amacının sadece “yeniden bakmak” değil “yeniden görmek”, “yeniden düşünmek” olduğu
                         aklına gelmemişti.
                           Bu nedenle revize etmek, yalnızca bir gerekçeli kararı odaklanmaksızın yeniden okumak
                         anlamına  gelmez.  Kendinizle  taslak  arasında  biraz  mesafe  koymalısınız.  Belki  taslağı  bir
                         veya iki günlüğüne çekmeceye koyabilirsiniz. Belki davayı hukukçu olmayan bir arkadaşını-
                         za anlatabilirsiniz. Ne yaparsanız yapın, sonunda, tercihen kendiniz için yaptığınız, belki de
                         aşağıdaki önerilerimden uyarlanan ancak kendi kişisel kötü alışkanlıklarınızdan kaynaklanan
                         eklemelerle genişletilmiş bir kontrol listesine ihtiyacınız olacaktır. Ayrıca malum nedenler-
                         den dolayı listemde yer almayan hukuki sorunlar, esasa ilişkin sorunlar için kişisel bir kont-
                         rol listesi geliştirmelisiniz. Bu gibi kontrol listeleri, metin ile aranıza gereken mesafeyi koy-
                         manıza yardımcı olarak sizi geçici olarak dışarıdan bir okuyucu rolüne sokar. Düzenlemeye
                         başlarken aradığınız ilk şey bunlar olmalıdır.
                           Düzenleme sürecinin nasıl işleyebileceğine dair kabaca bir fikir vermek için her aşamada
                         sorulabilecek soru türlerine odaklanarak süreci yedi aşamaya ayırmama izin verin. Bu aşa-
                         malar değişmez değildir. Düzenleme süreci her yazar için farklı işler ve gerekçeli karardan
                         gerekçeli karara farklılık gösterir. Ancak yine de birlikte ele alındığında tüm gerekçeli karar
                         yazarlarının ele alması gereken soruları kapsar.
                           İlk aşama, düzenlemenin başında yavaşlamanızı ve hedef okuyucunuz veya okuyucuları-
                         nız hakkında çok düşünmenizi gerektirir. İlk taslağın hazırlanması büyük ölçüde bir davanın
                         materyallerini, olguları ve hukuku düşünmekten ibaret olduğundan bir taslağı, nihai okuyucu
                         kitlesi hakkında fazla düşünmeksizin bitirmek kolaydır. Etkili iletişim kurmak için düşün-
                         meyi sunuma dönüştürmelisiniz.
                           İkinci ila altıncı aşamalar, genellikle büyük birimlerden küçük birimlere geçerek bir taslak
                         üzerinde  metodik  olarak  çalışmanızı  önerir.  Giriş  önce  gelir  çünkü  bunu  takip  eden  tüm
                         yapısal hususlar bakımından sorunlar üzerinde açıklık esastır. Sorunları öğrendikten sonra
                         yapı ve uzunluk soruları genellikle yerine oturur. Genel yapıya yönelik düzenleme yapıldık-
                         tan sonra özlülük için bir tarama yapılması en mantıklı görünendir. Paragraflar, kelimeler ve
                         cümlelerin  düzenlenmesi  sonuna  kadar  kaydedilebilir  çünkü  bazıları  muhtemelen  süreçte
                         çıkartılacaktır.
                         9.01  BİRİNCİ AŞAMA: OKUYUCULAR
                             •  Kilit okuyucularım kimlerdir?
                             •  Onlarla nasıl ilişki kurmalıyım? Ne tür bir ton uygundur?
                             •  Bu okuyucular sözcük seçimi, cümle yapısı ve organizasyondaki seçimlerimi nasıl
                                etkiler?


                                                           132
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156