Page 146 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 146
KİŞİSEL TARZ GELİŞTİRMEK
Paragrafın basit bir amacı vardır: Birney’nin savunduğu “üretim sorunu”nu, konumunun
zayıf yönlerini ortaya koyarak yıkmaktır.
Önceki örneklerde olduğu gibi, bu sesin ayırt edici nitelikleri kısmen paragrafın organi-
zasyonunda ortaya çıkmaktadır. Önce alternatif bir yapı olarak Birney’nin beş zayıflığının
madde işaretli bir listesini hayal edelim:
• Risklerin temeli yetersizdir.
• Deliller, kendi dava kuramının altını oymaktadır.
• Kanıtlama değeri yetersizdir.
• Üretim isteği özenli olmamıştır.
• Birney’nin herhangi bir zarara uğradığına dair hiçbir delil bulunmamaktadır.
Bu türden bir listeleme, değişen cümle uzunlukları ve ritmik etkilerle elde edilen karşılıklı
konuşmanın kalitesine bağlı olarak pasajın etkisini önemli ölçüde azaltacaktır. Maddelerden
oluşan listeyi okumak onu bir makineye göndermektir; orijinal paragrafta cümleden cümleye
okumak, zihin ve sesteki değişimleri kayıt altına almaktır. Ayrıca maddelerden oluşan bir
liste, önceki cümlelerin karşılıklı konuşma ritimlerine bağlı olan paragrafın son üç cümlesi-
nin retorik etkisini yok edecektir.
Bu kişisel sesin ikinci çarpıcı özelliği kelime seçiminde yatmaktadır. Ayrıca burada da
araç yapısal olarak kullanılmaktadır. Açılış cümlesi, ilk başta cansız bir gözlem gibi görüne-
bilecek olanla başlamaktadır: “olduğu söyleniyor...” Bununla birlikte Birney’nin konumun-
daki zayıflıkların kümülatif etkisini artırdıklarından dolaylılık ve hafife alma kasıtlı görün-
mektedir:
• Risklerin temeli yetersizdir.
• Deliller, Birtney’in kendi dava kuramının altını oymaktadır.
• Kanıtlama değeri yetersizdir.
• Birney’nin isteği özenli olmaktan uzaktır.
Bu olumsuz dizinin doruk noktası, tümü güçlü fiillerle desteklenen üçlüde gerçekleşmekte-
dir: “Birney’nin taahhütlerini yerine getiremediğine, sonuç olarak müşteri kaybettiğine ve
dolayısıyla zarara uğradığına dair hâlâ bir delil bulunmamaktadır.”
Paragraf, her biri anlam ve gerçekliği Birney’nin iddialarından uzaklaştıran daha yaratıcı
sözel etkilerle sona ermektedir. “Ağzından laf alma isteği” klişesi, “ağzından laf alma isteği-
nin ötesinde bir şey değildi” hâline getirilerek canlandırılmaktadır. Birney’nin davasının
özü, yalnızca, “uzak bir ihtimal havası” ile “gizlenmiş” bir kurgudur. Birney’nin iddialarının
“hava” ile “gizlenmiş” oldukları gözlemiyle buharlaşıp kaybolduğunu hissedebilsek de so-
nunda onların “hayali”, yani gerçek dışı mitolojik canavarlar olduklarını öğreniyoruz. “Üre-
tim sorunları olduğu söyleniyor” ile başlayan paragraf, hiçbir üretim sorunu olmadan sona
eriyor. Paragraf geliştikçe cümle yapısı, ritmi ve kelime seçiminde buharlaşıp gitmelerini
izliyoruz.
127