Page 142 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 142

KİŞİSEL TARZ GELİŞTİRMEK

                         ilettiği tek şey, hâkimin, bir hâkimin sahip olabileceği takdire şayan bir karakter olduğunu
                         düşündüğü  şeydir.”  [Law and Literature,  3.  baskı  (Cambridge,  MA:  Harvard  University
                         Press, 2009) s. 294].
                           Tarzın bu kendini yansıtan yönü için belki de daha somut bir başka kelime de sestir. Bu
                         ifade,  retorikçilerin  yazarın  sayfanın  arkasından  konuştuğunu  duyduğumuz  yanılsamasını
                         temsil etmek için kullandıkları kelimedir. Hâkimlere gerçekten bu şekilde okuyup okuma-
                         dıklarını, gerekçeli kararları okurken gerçekten konuşan bir ses duyup duymadıklarını sor-
                         dum. Neredeyse cevap her zaman evet oldu. Öyle görünüyor ki yazıları sadece okumuyor,
                         aynı  zamanda  dinliyoruz.  Bu  algının  ilginç  etkileri  vardır  çünkü  “sessiz”  diyebileceğimiz
                         düz yazının bile bir ses taşıdığı anlamına gelir. Örneğin, karakteristik olarak aşağıdaki gibi
                         cümleler yazan hâkimler, sonunda bunlarla özdeşleşecektir:
                             Bu davaya bakan mahkeme, davalının hukuki yükümlülüğünü yerine getirdiğine ve da-
                             vacının yaralanmasının davalının ihmali veya uygunsuz davranışından kaynaklanmadı-
                             ğına ve davacının şimdiki Karayolları Trafik Kanunu’nun 54(3). maddesine karşılık ge-
                             len o zamanki Araçlar Kanunu’nun 142(1). maddesinin yasal hükmüne uymadığına ka-
                             rar vermiştir.
                         Bu yazının arkasında gerçek bir insan olduğundan emin olmama rağmen yazar bu olguyu
                         gizlemek için mümkün olan her şeyi yapmıştır. Ortaya çıkan ses sinir bozucu derecede me-
                         kanik ve bürokratiktir. Çoğumuzun kaçınmayı tercih edeceği bir sestir.
                           Canlı bir ses, kişinin kendi mesleki rol duygusunu yansıtan bir ses nasıl geliştirilebilir? İki
                         (nispeten) acısız adım önermeme izin verin: Birincisi, içerik kadar biçim için eleştirel okuma
                         pratiği yapın; ikincisi, farklı tarz türlerini deneyin.
                           Biçim için okuma yapmak, gözleri her zaman içeriğe sabitlenmiş hukukçulara doğal gel-
                         mez. Biçim için okuma yapma konusunda aşağıdaki soruları sormak yardımcı olacaktır:
                             •  Ne tür bir sözcük seçimi karakteristiktir? Resmî? Gayriresmî? Günlük konuşma şek-
                                linde? Karma?
                             •  Kelime oyunu var mı? Metafor? İma?
                             •  Öz-imleme  var  mı?  Yazar  kişiselleştiriliyor  mu  (“ben”)  yoksa  kişiselleştirmiyor
                                mu?
                             •  Cümlelerin karakteristik bir uzunluğu ya da yapısı var mı? Kısa? Çeşitli? Uzun? Ba-
                                sit yapılandırılmış? Karmaşık?
                             •  Yazarın duruşu tarafsız mı yoksa duygusal olarak ilgili mi?
                             •  Tarz şeffaf mı yoksa dikkatini kendine mi çekiyor? Anlamı, bir filtreleme tarzından
                                habersiz şekilde berrak bir camdan mı algılıyoruz, yoksa okudukça renginin farkına
                                varmamızı sağlayan bir vitraydan mı algılıyoruz?
                         Sorulması gereken sorular sadece bunlar değildir; ancak diğer yazarları okumak ve özellikle
                         de bu gibi soruları göz önünde bulundurarak düzenlemek, kişisel bir ses geliştirmeye yönelik
                         ilk adımları atmaktır.
                           Gerekçeli karar yazımı ile ilgili olarak nesir tarzını düşündüğümüzde, genellikle basının
                         dikkatini  çeken  tarz  aşırılıklarına  kapılırız.  Bununla  birlikte  çoğu  çağdaş  hâkim  için  tarz

                                                           123
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147