Page 118 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 118

KELİMELER VE CÜMLELER

                         bu iddiamdan pişman olacağımı belirtmiştim. Sadece biraz pişmanım. Etkili cümleler önem-
                         lidir ve umarım bu bölüm bunun bazı nedenlerini gösterebilmiştir. Ancak cümle çeşitliliği
                         konusu,  bizi  bir  kez  daha  paragrafların  önemine  geri  götürüyor.  En  nihayetinde  cümleler
                         daha büyük bir bütünün parçaları olarak görülmelidir; tekli enstrümanlar olarak değil birlikte
                         kullanılırlar.  Cümle  yapısı  ve  uzunluğundaki  çeşitlilikten  yararlanmak,  ayrı  ayrı  her  bir
                         cümleyi değil bir bütün olarak paragrafla olan ilişkilerini düşünmeyi gerektirir.
                           Estetik bir değerlendirme olmasına rağmen çeşitlilik, gerekçeli kararlarda estetik neden-
                         lerden dolayı önemli değildir. Her cümlenin aynı yapı ve uzunluğa sahip olduğu paragraflar
                         kaçınılmaz olarak açıklık, vurgu ve etkiden yoksundur. Temyiz mahkemesi gerekçeli kara-
                         rında beliğ bir pasajı vahşileştiren aşağıdaki paragraf, bu hususu açıkça ortaya koyacaktır:
                             Ne  Kurul  ne  de  temyiz  edenler  ataerkil  içgüdüleri  bir  kenara  bırakamamıştır.  Bayan
                             Pennock,  tedavi edilip  edilmeme  kararının tüm yönlerini anlamıştır. İlgili  bilgileri  ve
                             makul  olarak  öngörülebilir  sonuçlarını  anlamaktadır.  Hastalığını  ağırlaştırabilecek  bir
                             karara varmıştır. Kurul, kararın kendisinin çıkarlarına aykırı olduğunu ifade etmektedir.
                             Birçok  kimse  Kurulun  kararındaki  tutumunu  onaylayacaktır.  Bayan  Pennock,  kararın
                             rasyonel olduğunu ve hukuki ehliyeti olmadığını göstermediğini söylemektedir. Bu ne-
                             denle Şart, Bayan Pennock’un bu kararı vermesine izin vermektedir.
                         İlk üç cümle arasındaki mantıksal bağlantının makul derecede açık olduğuna dikkat edin.
                         Bununla  birlikte  paragraf  ilerledikçe  argümanın  ucunu  kaybediyoruz.  Cümleler  bireysel
                         olarak açıktır ancak çeşitliliğin, vurgunun ve geçişlerin olmaması aralarındaki ilişkiyi anla-
                         mayı zorlaştırmaktadır. Paragraf akmıyor.
                           Orijinali ise aksine, büyük bir ikna edici enerjiyi ifade etmek için cümle çeşitliliğinden ya-
                         rarlanmaktadır:
                             Ataerkil içgüdüleri bir kenara bırakırsak (ki ne Kurulun ne de temyiz edenlerin bunu
                             yapmadığını düşünüyoruz), Bayan Pennock’un akıl hastalığının perdesinden bakıldığın-
                             da kendisinin tedavi edilip edilmeyeceğine ilişkin kararın tüm yönlerini anladığı sonu-
                             cuna varıyoruz. Bu kararla ilgili bilgileri ve makul olarak öngörülebilir sonuçlarını an-
                             lamaktadır. Özgürlüğüne mal olabilecek ve hastalığını hızlandırabilecek bir karar ver-
                             miştir. Birçok kimse, bunun kendi çıkarlarına aykırı bir karar olduğu konusunda Kurul
                             ile aynı fikirde olacaktır. Ancak Bayan Pennock bakımından bu mantıklı bir karardır ve
                             hukuki ehliyeti olmadığını gösteren bir karar değildir. Ve bu nedenle kanunun ve Kana-
                             da Haklar ve Özgürlükler Şartı’nın 7. maddesinin izin verdiği bir karardır.
                         Bu paragrafın analizi, bu bölüm boyunca ele alınan tekniklerin çoğunun gözden geçirilmesi-
                         dir: bir cümleye ilave etmek üzere, örneğin, nitelikli bir ifadenin kullanılması, tire işaretinin
                         dramatik bir kesinti için kullanılması, kısa cümlelerin kullanılması ve uzun cümlelerde kısa
                         düşünce birimlerinin kullanılması. Paragraf, her ikisi de ortasında akıl yürütme geliştirilen-
                         lerden önemli ölçüde daha uzun olan ilk ve son cümleleri vurgulayacak şekilde bir bütün
                         olarak  çerçevelenmiştir  ancak  uzun  ve  kısa  cümleler  arasındaki  karşıtlık  her  ikisinin  de
                         etkisini güçlendirmektedir. Son iki cümlenin, bir cümleden diğerine geçerken duraklamayı
                         en aza indiren ancak ve ve eş güdümlü bağlaçları ile nasıl başladığına da dikkat edin.
                           Buradan çıkarılacak ders? Cümleleri geliştirmek, paragraflar hakkında düşünmek anlamına ge-
                         lir.


                                                           99
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123