Page 120 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 120
KELİMELER VE CÜMLELER
yaşayan bir ağaç olarak dikilmiştir” [1867 tarihli İngiliz Kuzey Amerika Yasası ile ilgili
referans, M. 24, (1929) J.C.J. No. 2, paragraf 44, (1930) A.C. 124 (J.C.P.C.)]. Yaklaşık bir
asır sonra metaforun sonuçları yargıya musallat olmaya devam etmektedir; örneğin, eşcinsel
evlilikle ilgili referansta, Kanada Yüksek Mahkemesi, Lord Sankey’in cümlesindeki “doğal
sınırlar” ifadesinin eşcinsel evliliği engellemediğini iddia etmek zorunda kalmıştır [(2004)
S.C.J. No. 75 (S.C.C.)]. Kişinin eşcinsel evlilik konusundaki tutumu ne olursa olsun yaşayan
ağaçlarla ilgili olarak kullanılan “doğal sınırlar” ifadesi kışkırtıcı ve tahlil edilmeye açık
kalacaktır. Bir ağaç hangi noktada “doğal sınırlarına” ulaşır? Metaforlar, Cardozo’nun öner-
diği gibi köleleştirmeyebilir ancak kesinlikle tartışmayı çerçeveleyebilirler.
On Üçüncü İpucu: Denge, cümle çeşitliliği ve metafor gibi tekniklerle cümlelerinize açıklık,
enerji ve etki katın. (Ama gösteriş yapmayın.)
İngilizce profesörleri herkesin bildiği gibi olumsuzdur; edebiyat hakkında yazdıklarında
bazen kendilerini eleştirmen olarak bile adlandırırlar. Bir partide İngilizce profesörü olarak
tanıtılırsam şu yanıt için kendimi hazırlarım: “Ah, dil bilgisine dikkat etsem iyi olacak.” Bu
bölüm klişeyi gidermek için çok az şey yaptı: Kelime seçimini ve cümle yapısını esas olarak
olumsuz bir bakış açısıyla ele aldık, kelimelerin ve cümlelerin aksayabileceği birçok ve
çeşitli yolları araştırdık. Sancılı olmasına rağmen yöntem, bu tür hataları düzeltmenin caydı-
rıcı bir etkisi olması ve böylece tekrarlama riskini azaltması gerektiğinden öğreticidir. Bir
kimse, yazımını geliştirmek için açıklık ve canlılığa bu türden bir özen göstermelidir.
Hukuki olsun ya da olmasın yazımı geliştirmenin ikinci ve çok daha az acı verici bir yolu,
hayranı olduğunuz yazımınızı analiz etmektir. Örneğin, bir cümleye neden hayran olduğu-
nuzu kendinize sormak, sizi onun nasıl işlediğine, okuma deneyiminizi nasıl organize ettiği-
ne yönlendirmelidir. Bu bölüm için bir çerçeve olarak kullanılan sorular böyle bir alıştırma
için referans noktaları sağlayabilir.
Geliştirmenin üçüncü bir yolu, aklınızdaki modellerle veya bunlar olmaksızın kendi cüm-
leleriniz ile denemeler yapmaktır. Bir gerekçeli kararın erken aşamadaki taslağından veya
zaten gönderilmiş olan bir gerekçeli karardan bir cümle alın ve cümlenin herhangi bir konu-
muna bir sözcük, ifade ya da cümlecik eklediğinizde odak noktasına ne olduğunu görün.
Yine bu bölüm deneyler için bazı ipuçları sağlayabilir. Öğle yemeği arasında farklı yapılarla
on beş dakikalık bir oyun sadece zevk vermekle kalmaz size açıklık, vurgu ve etki hakkında
çok şey anlatarak fayda da getirebilir. Kişisel bir tarz geliştirmeyi dikkate aldığımızda bu
fikirleri, Bölüm 8’de daha geniş bir şekilde gözden geçireceğiz.
5.11 CÜMLELER: İPUÇLARININ ÖZETİ
Birinci İpucu: Odak noktasını, cümlenin ana fikrini bulun.
İkinci İpucu: Odak noktasını hem açıklık hem de kesinlik bakımından test edin.
Üçüncü İpucu: Özne ve yüklemi (genel olarak) bir arada tutun.
Dördüncü İpucu: Güçlü, aktif fiiller kullanmanın yollarını bulun.
Beşinci İpucu: Basmakalıp ifadeleri ve diğer laf kalabalığı olan anlatımları düzenleyin.
Altıncı İpucu: Latince, jargon ve kanunculuğun yerine sade bir dil kullanın.
Yedinci İpucu: Soyutlamalar yapın ve genellemeleri somutlaştırın.
101