Page 120 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 120

KELİMELER VE CÜMLELER

                         yaşayan  bir  ağaç  olarak  dikilmiştir”  [1867 tarihli  İngiliz Kuzey Amerika Yasası ile ilgili
                         referans, M. 24, (1929) J.C.J. No. 2, paragraf 44, (1930) A.C. 124 (J.C.P.C.)]. Yaklaşık bir
                         asır sonra metaforun sonuçları yargıya musallat olmaya devam etmektedir; örneğin, eşcinsel
                         evlilikle ilgili referansta, Kanada Yüksek Mahkemesi, Lord Sankey’in cümlesindeki “doğal
                         sınırlar” ifadesinin eşcinsel evliliği engellemediğini iddia etmek zorunda kalmıştır [(2004)
                         S.C.J. No. 75 (S.C.C.)]. Kişinin eşcinsel evlilik konusundaki tutumu ne olursa olsun yaşayan
                         ağaçlarla  ilgili  olarak  kullanılan  “doğal  sınırlar”  ifadesi  kışkırtıcı  ve  tahlil  edilmeye  açık
                         kalacaktır. Bir ağaç hangi noktada “doğal sınırlarına” ulaşır? Metaforlar, Cardozo’nun öner-
                         diği gibi köleleştirmeyebilir ancak kesinlikle tartışmayı çerçeveleyebilirler.
                         On Üçüncü İpucu: Denge, cümle çeşitliliği ve metafor gibi tekniklerle cümlelerinize açıklık,
                         enerji ve etki katın. (Ama gösteriş yapmayın.)
                           İngilizce profesörleri herkesin bildiği gibi olumsuzdur; edebiyat hakkında yazdıklarında
                         bazen kendilerini eleştirmen olarak bile adlandırırlar. Bir partide İngilizce profesörü olarak
                         tanıtılırsam şu yanıt için kendimi hazırlarım: “Ah, dil bilgisine dikkat etsem iyi olacak.” Bu
                         bölüm klişeyi gidermek için çok az şey yaptı: Kelime seçimini ve cümle yapısını esas olarak
                         olumsuz  bir  bakış  açısıyla  ele  aldık,  kelimelerin  ve  cümlelerin  aksayabileceği  birçok  ve
                         çeşitli yolları araştırdık. Sancılı olmasına rağmen yöntem, bu tür hataları düzeltmenin caydı-
                         rıcı bir etkisi olması ve böylece tekrarlama riskini azaltması gerektiğinden öğreticidir. Bir
                         kimse, yazımını geliştirmek için açıklık ve canlılığa bu türden bir özen göstermelidir.
                           Hukuki olsun ya da olmasın yazımı geliştirmenin ikinci ve çok daha az acı verici bir yolu,
                         hayranı olduğunuz yazımınızı analiz etmektir. Örneğin, bir cümleye neden hayran olduğu-
                         nuzu kendinize sormak, sizi onun nasıl işlediğine, okuma deneyiminizi nasıl organize ettiği-
                         ne yönlendirmelidir. Bu bölüm için bir çerçeve olarak kullanılan sorular böyle bir alıştırma
                         için referans noktaları sağlayabilir.
                           Geliştirmenin üçüncü bir yolu, aklınızdaki modellerle veya bunlar olmaksızın kendi cüm-
                         leleriniz ile denemeler yapmaktır. Bir gerekçeli kararın erken aşamadaki taslağından veya
                         zaten gönderilmiş olan bir gerekçeli karardan bir cümle alın ve cümlenin herhangi bir konu-
                         muna  bir  sözcük,  ifade  ya  da  cümlecik  eklediğinizde  odak  noktasına  ne  olduğunu  görün.
                         Yine bu bölüm deneyler için bazı ipuçları sağlayabilir. Öğle yemeği arasında farklı yapılarla
                         on beş dakikalık bir oyun sadece zevk vermekle kalmaz size açıklık, vurgu ve etki hakkında
                         çok şey anlatarak fayda da getirebilir. Kişisel bir tarz geliştirmeyi dikkate aldığımızda bu
                         fikirleri, Bölüm 8’de daha geniş bir şekilde gözden geçireceğiz.
                         5.11  CÜMLELER: İPUÇLARININ ÖZETİ
                         Birinci İpucu: Odak noktasını, cümlenin ana fikrini bulun.
                         İkinci İpucu: Odak noktasını hem açıklık hem de kesinlik bakımından test edin.
                         Üçüncü İpucu: Özne ve yüklemi (genel olarak) bir arada tutun.
                         Dördüncü İpucu: Güçlü, aktif fiiller kullanmanın yollarını bulun.
                         Beşinci İpucu: Basmakalıp ifadeleri ve diğer laf kalabalığı olan anlatımları düzenleyin.
                         Altıncı İpucu: Latince, jargon ve kanunculuğun yerine sade bir dil kullanın.
                         Yedinci İpucu: Soyutlamalar yapın ve genellemeleri somutlaştırın.

                                                           101
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125