Page 144 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 144

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        neyimlenir. Bu yorumlar, bilişsel  şemalar çerçevesinde ya da Haber-
                        mas’ın zaman zaman belirttiği gibi dünya görüşleri çerçevesinde yapı-
                          369
                        lır.
                            “Bilişsel şemalar” veya “dünya görüşleri” yerine, bir gereksinimin
                        ortak kabul edilmesinin tarihsel olarak ortaya çıkmış olan ahlaki kanaat-
                        lere ve dolayısıyla ahlaki dile dayanan kurallarla belirlendiğinden de bah-
                        sedilebilir. İhtiyaçların yorumlanmasını belirleyen dil sisteminin yeterli-
                        liğinin söylemsel açıdan sınanmasına yönelik Habermasçı talep, ahlaki
                        dilin altında yatan ahlaki kuralların söylemsel sınanmasına yönelik bir
                        talep olarak anlaşılabilir. Bu tür kurallara örnek olarak “korkusuz” ifade-
                                                                          370
                        sinin kullanımını tek tipleştiren kurallar gösterilebilir.
                            Ahlaki ifadelerin dayandığı kuralların söylemsel açıdan sınamasının
                        mümkün olabilmesi için, pratik söylemin şekli doğasının öncelikle seçi-
                        len dil sisteminin revizyonuna izin vermesi gerekir. Habermas’a göre bu,
                        farklı söylem düzlemleri arasında serbest bir geçişin mümkün olmasını
                        şart koşar. Dört düzlemi ve buna bağlı olarak dört adımı ayırt etmek ge-
                        rekir.

                            Teorik söylemde ilk adım, bir iddiayı sorunsallaştırarak eylemden
                        söyleme geçmektir (söyleme giriş). İkinci adım, en az bir argüman (teo-
                        rik söylem) ortaya koymaktır. Üçüncü adım, başlangıçta seçilen dil sis-
                        teminin (meta-teorik söylem) değiştirilmesine geçmektir. Son adım ise








                        369   J. Habermas, Theorie der Gesellschaft  oder  Sozialtechnologie? Eine Ausei-
                            nandersetzung mit Niklas Luhmann, S. 286.
                        370  Bu tür kuralların, ahlaki argümantasyonu belirleyen kurallar olduğu şeklindeki
                            yeni-natüralist görüş için bkz. Ph. Foot, Moral Arguments, in: Mind 67 (1958),
                            S. 509 vd. Hare, yeni-natüralizmin aksine, ahlaki argümantasyonun bu kurallara
                            katı bir şekilde bağlı olmadığını vurgulamaktadır. Bu kurallar, diğer kuralları
                            kullanabilir ve meşru hale getirebilirler (bkz. yukarıda S. 92). Hare’in bu görüşü
                            ile ahlaki dil sisteminin söylemsel olarak incelenmesini talep eden Habermasçı
                            düşünce arasında belli bir uzlaşı mevcuttur.


                        142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149