Page 133 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 133

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                         yüksektir. Bu nedenle hâkimler, yazılarını farklı hedef kitlelerin ihtiyaçlarına göre uyarlamayı
                         öğrenmeli ve böylece hem anlaşılmanın hem de ikna ediciliğin önündeki engelleri kaldırmalı-
                         dır.
                           Önceki bölümlerde, bir kişinin hedef kitlesini genişletmesi, öncelikle hukukçu bir hedef
                         kitleden  ziyade  meslekten  olmayan  bir  kitle  için  yazmak  ve  gereksiz  yere  süslü  sözcük
                         seçiminden kaçınmak anlamına geliyordu. Bu tavsiye birçok sorunu çözse de tüm sorunla-
                         rı çözmez. Meslekten olmayan okuyucular geniş bir yelpazeye sahiptir. Bir uçta büyük bir
                         şirketin  başkanı,  diğer  uçta  ise  yalnızca  temel  İngilizce  bilgisine  sahip  yeni  gelmiş  bir
                         göçmen hatta bilişsel engelli bir genç suçlu dahi olabilir. Gerekçeli karardaki gerekçelerin
                         herhangi bir hedef kitle için  açık  ve ikna  edici  hâle  getirilebileceğini  düşünmek  elbette
                         ütopiktir  ancak  adalet  sisteminin  güvenilirliği  de  bu  arzuya  bağlıdır.  Bu  bölüm,  etkili
                         iletişimin önündeki engelleri tamamen ortadan kaldırılmasa da azaltabilecek iki yönteme
                         odaklanmaktadır: ön yargılı dilden kaçınmak ve üslubu basitleştirerek onu insancıllaştır-
                         mak.

                         7.01  ÖN YARGILI DİL
                         Yazı yazma ile ilgili birçok el kitabı, rahatsız edici kelime ve ifadelere ilişkin kontrol listele-
                         ri  vermektedir.  Bu  tür  listelerle  ilgili  sorun,  yaygın  önerilerin  genellikle  gereksiz  olması,
                         zaten dilde özümsenmiş olması ve daha az yaygın olanların ise hızla uygulamaya girip çık-
                         masıdır. Dahası kontrol listeleri, ön yargı sorunu karşısında, temel ilkelerin araştırılmasından
                         ziyade bir kelimenin diğeriyle değiştirilmesi şeklinde hızlı bir çözüm uygulamaya sürükler.
                         Son olarak değerleri olumsuzdur: Çeşitliliği, hayatın kabul edilmesi ve onaylanması gereken
                         bir  gerçeği  olarak  değil  çözülmesi  gereken  bir  sorun  olarak  tanımlarlar.  Eski  Baş  Hâkim
                         Beverley Mclachlin’in de gözlemlediği gibi değer verdiğimiz çoğulculuk hâkimlere özel bir
                         yükümlülük  getirmektedir:  “Çoğulculuğun  damgasını  taşıyan  bir  dünyada,  çeşitliliğin  bu
                         kadar yaygın olduğu topluluklarda, hâkim, farklılığın yorumlayıcısı konumunda olmalıdır.
                         Hâkim,  her  sesi  anlayan  kişi  olmalıdır”  (İkinci  Uluslararası  Yargı  Eğitimi  Konferansı,  1
                         Kasım 2004).
                           Çok  sayıda  el  kitabından  ve  web  sitesinden  derlenen  ve  hızlı  düzeltmelere  değil  genel
                         stratejilere odaklanmış farklı bir kontrol listesi önermek istiyorum:
                             1.  Tarafları, kendi kimliklerini tanımlamaya davet edin.
                                (Bazı kişiler, “Bay” ya da “Bayan” yerine cinsiyet ayrımı gözetmeyen ifadeleri ter-
                                cih edebilir. Kendilerini kadın olarak tanımlayan kişiler evli olup olmama durumu-
                                nu belirten ifadelerden (“Mrs.”) kaçınmayı tercih edebilir. Yasal statüsü “Kızılderi-
                                li” olanlar “Yerli” ifadesini tercih edebilirler (eğer bir şemsiye terime ihtiyacınız
                                varsa.)
                             2.  Ayırt edici bir özelliği yalnızca kararla ilgili olduğunda belirtin ve ilgili olduğunu
                                hemen göstermeye dikkat edin.
                                (Bir  sanığın cinsiyeti, etnik statüsü, ırkı veya cinsel yönelimi ilgisizse ondan bah-
                                setmeyin. Irksal gerginlik, engellilik, cinsel yönelim ve yaş, bir çocuğun yüksek ya-
                                rarı ile ilgili bir kararda yer alıyorsa tamamına yer verebilirsiniz ancak yer verme
                                noktasında neden ilgili olduklarını açıklayabilirsiniz.)

                                                           114
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138