Page 131 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 131

116         6. Analitik Hukuki Pozitivizm: Yasa Koyucunun Başlangıçtaki Niyetlerinin Hukuki …

                         vizm ve bilimsel pozitivizm olmak üzere iki kategori arasında bir denklik işareti koy-
                                                           25
                         mak için belki de çok aceleci davranmıştır :
                            Genel felsefede “pozitivizm” teriminin nasıl kullanıldığı düşünüldüğünde, “hukuki pozitivizm”
                            terimini geniş anlamda hukuk felsefesi ve hukukbilim sorunlarına yönelik bir tutum ya da yakla-
                            şım; ampirist, metafizik karşıtı felsefe ilkelerine dayanan bir yaklaşım olarak kabul etmek bana
                            makul geliyor.
                         Doğal  hukuk  felsefesi,  Ross’un  hukuki  pozitivizm  anlatısına  önemli  bir  alternatif  ve
                         mantıksal karşılık olarak, “hukukun ampirik ilkeler açısından eksiksiz bir şekilde tanım-
                         lanamayacağı veya anlaşılamayacağı ancak metafizik yorumlamayı yani insanın rasyo-
                         nel veya ilahi doğası, duyuların dünyasını aşan a priori ilkeler ve fikirler ışığında yo-
                                                                                 26
                         rumlamayı gerektirdiği” inancına atıfta bulunularak karakterize edilir.
                            Dahası,  Ross  bu  iki  tezle  ampirist  bir  hukuk  yaklaşımının  “özünü”  tanımlamakta-
                         dır.  Birincisi (Ross, sorunu halledilmiş varsayarak burada mantıksal bir daire içinde
                            27
                         hareket ediyor gibi görünse de) doğal hukukun varlığına dair düşünce hatalıdır çünkü
                         tüm hukuk, tanım gereği pozitif hukuktur. Ancak bu, felsefi bir argüman değil, sadece
                         bir koşuldur.
                            İkincisi, pozitif hukukun varlığı, “toplumsal olguların (insan davranışları ve tutumla-
                         rı) gözlemlenmesi ve yorumlanmasına dayanarak” tamamen olgusal, ampirik bakımdan
                                    28
                         belirlenebilir.   Ross’un  terminolojisi,  yani  toplumsal  olguların  gözlemlenmesi  ve yo-
                         rumlanması, [Om ret og retfærdighed (Hukuk ve Adalet Üzerine) adlı eserinin İngilizce
                         baskısının ön sözünde Ross, “hukuk alanında, ampirik ilkeleri nihai sonuçlarına taşıma-
                         yı”  cesur  bir  şekilde  ileri  sürüyor  olsa bile]  yine de  inşai  yorumlamanın  metodolojik
                         unsurlarından kopuk bir şekilde tek başına hiçbir doğrudan ampirist yaklaşımın, hukuk-
                         bilimin konusunu kapsayamayacağını ortaya koymaktadır.  Ross’un hukuk anlayışında,
                                                                        29
                         hâkimler tarafından içselleştirilen normatif ideoloji,  belirli toplumsal olguları hukuki
                                                                    30
                         görüngüler  olarak nitelemek için bir yorumlama şeması olarak kullanıldığında, doğası
                                  31

                         25   Ross, “Validity and the Conflict between Positivism and Natural Law” (“Geçerlik ve Pozitivizm ile
                            Doğal Hukuk Arasındaki Çatışma”), s. 148. (İtalik vurgu sonradan eklenmiştir.)
                         26   Ross, “Validity and the Conflict between Positivism and Natural Law”, s. 148.
                         27   Ross, “Validity and the Conflict between Positivism and Natural Law”, s. 148-149.
                         28   Ross, “Validity and the Conflict between Positivism and Natural Law”, s. 149.
                         29   Ross,  On Law and Justice (Hukuk  ve Adalet Üzerine),  s.  IX:  “Bu  çalışmanın  önde  gelen  fikri,
                            hukuk alanında ampirik ilkeleri nihai sonuçlarına taşımaktır. Bu düşünceden, hukuk çalışmasının
                            tüm modern ampirik bilimi harekete geçiren geleneksel gözlem ve doğrulama kalıplarını izlemesi
                            gerektiği yönündeki metodolojik talep ve temel hukuki kavramların toplumsal realite kavramları,
                            insanın toplumdaki davranışları olarak yorumlanması gerektiği ve başka hiçbir şey olarak yorum-
                            lanmaması  gerektiği  yönündeki  analitik  talep  ortaya  çıkmaktadır.”  -  Finlandiyalı  bilim  insanı
                            Markku Helin’in ikna edici bir şekilde ileri sürdüğü üzere, her ne kadar Ross, etkisinin tam olarak
                            farkında görünmese de kendisinin Om ret og retfærdighed adlı eserinde yer alan hermeneutik bir
                            unsur vardır. Helin, Lainoppi ja metafysiikka, (Hukuk ve Metafizik) s. 159-169.
                         30   Dancada:  den normative ideologi der besjæler dommeren. Ross,  Om ret og retfærdighed,  s.  56.
                            Karşılaştırma için: Ross, On Law and Justice, s. 43.
                         31   Almanca’da: Deutungschema; Flemenkçe’de: tydningsskema. Karşılaştırma için: Ross, Om ret og
                            retfærdighed, s. 41: Kelsen, Reine Rechtslehre (1960), s. 3 ve devamı - Ross’un önceki çalışması
                            Theorie der Rechtsquellen: Ein Beitrag zur Theorie des Positiven Rechts auf Grundlage dogmen-
                            historischer Untersuchungen (Hukukun Kaynakları Kuramı:  Pozitif Hukuk Teorisine Dogmatik-
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136