Page 163 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 163

148    7. Hukuki Realizm: Hukuki Analizin Konusu Olarak Kitap Üstündeki Değil, Pratikteki Hukuk

                            Robert S. Summers’ın hukuki formalite anlayışı ışığında, sırasıyla hukuk kuralları ve
                         hukuki  ilkelerle  ortaya  konulan  farklı  hukuki  formalite  düzeylerinden  söz  edebiliriz.
                         Hukuk kuralları, yasa koyucu tarafından yürürlüğe konuldukları veya bir mahkeme ya
                         da başka bir yetkili tarafından uygulandıkları sırada toplumda örnek teşkil ettikleri ve
                         geliştirdikleri  düşünülen  toplumsal  değerlerden  kopuk  ve  en  azından  görünüşte  ayrı,
                         doğası gereği biçimsel hukuki argümanlardır. Buna karşılık, hukuki ilkeler, tanımlarının
                         zorlamasıyla, örnek teşkil ettikleri ve toplumda geliştirmeyi amaçladıkları belirli değer-
                         lerle iç içe geçmişliklerini korumuş olan zayıf şekilde biçimsel hukuki argümanlardan
                                           33
                         başka bir şey değildir.
                            Ross’a göre, kanunun nasıl anlamlandırılacağına ve yorumlanacağına dair her türlü
                         hukuki iddia, hukuk bilim insanı için mevcut olan hukuki kaynak materyale dayanarak
                         gelecekteki  mahkeme  kararlarının  öngörüleridir.  Bunun  gibi  hukuki  öngörüler  hiçbir
                         zaman mutlak şekilde kesin ya da mutlak şekilde doğru olamaz, ancak yalnızca episte-
                                                                        34
                         mik durumları  bakımından  az  ya da  çok  olası  olabilirler.   Hâkimler  arasındaki ortak
                         yargı ideolojisi, öncelikle bu tür hukuki öngörülerin yapılabileceği ve daha sonra eleşti-
                         rel bir değerlendirmeye tabi tutulabileceği bir gönderim sunar. Yaygın yargı ideolojisi-
                         nin  kurucu  öncülleri  beklenmedik  bir  şekilde  değiştirilmezse,  Ross’a  göre,  bir  hukuk
                                                                                             35
                         bilim insanı “oldukça kesin bir şekilde” doğru olan hukuki cümleler ortaya koyabilir :
                            Hukuk bilimi, hâkim tarafından içselleştirilen normatif ideoloji ile ilgilenir. Bu ideolojinin (ve
                            onun yorumunun) bilgisi, bizi, gelecekte belirli [mahkeme] kararlarının dayanacağı ve bu karar-

                         33   Terminolojideki farklılıklara, yani Dworkin’deki hukuk kuralı ve ilkelerine ve Summers’daki farklı
                            düzeyden hukuki formalliklere rağmen, Dworkin ve Summers’ın diğer bilim insanının hukuk ku-
                            ramına herhangi bir karşılıklı gönderimi olmasa da, konu her ikisinde de aşağı yukarı aynıdır. Silta-
                            la, A Theory of Precedent (Emsal Karar Hakkında Bir Kuram), s. 49-54’te Dworkin ve Summers’ın
                            bir paralel yorumlaması bulunabilir.
                         34   “Når den retsvidenskabelige påstand om, at en vis regel er gældende dansk ret, som påvist efter sit
                            realindhold  er  en  forudsigelse  om  reglens  anveldelse  i  fremtidige  retsafgørelser,  følger  heraf,  at
                            sådanne påstande aldrig kan gøre krav på absolut sikkerhed, men kun kan hævdes med større eller
                            mindre sandsynlighed,  alt  efter  styrken  af  de  holdepunkter,  fremtidskalkulationerne  hviler  på.
                            Sandsyndlighedsværdien  kan  variere  over  hele  feltet  lige  fra  praktisk  vished  og  ned  til  værdier
                            omkring 0,5. Der kommer herved en relativitet ind i retsvidenskabelige sætninger, som det er vig-
                            tigt at have for øje, men som altfor ofte overses. (...) I virkeligheden er påstanden om, at en regel er
                            gældende ret, noget højst relativt. Om man vil, kan man også sige, at en regel kan være gældende
                            ret i højere eller mindre grad varierende med den grad af sandsynlighed, hvormed det kan forudsi-
                            ges, at den vil finde anvendelse.” Ross, Om ret og retfærdighed, s. 58. (İtalik yazılar orijinal metin-
                            dir.)
                         35   “Retsvidenskaben beskæftiger sig med den normative ideologi der besjæler dommeren. Kendskab
                            til denne ideologi (og dens tolkning) sætter os derfor i stand til med betydelig sikkerhed at forudbe-
                            regne det retsgrundlag, hvorpå visse fremtidige afgørelser vil blive truffet, og som altså vill figurere
                            i domspræmisserne” Ross, Om ret og retfærdighed, s. 56-57. (İtalik vurgu sonradan eklenmiş olup
                            çevirisi bu çalışmanın yazarı tarafından yapılmıştır.) - On the inherently collective character of the
                            judges’  normative  ideology,  cf.:  “Det  er  i  det  foregående  talt  snart  om  “dommeren”,  snart  om
                            “domstolene”. Forudsætningen for, at man kan operere med begrebet “dansk ret” som et for det he-
                            le retssam- fund Helles, identisk system er, at de individuelt forskellige dommere besjæles af en
                            fælles, overindividuel ideologi, og at det derfor kommer ud på et, om man refererer til “dommeren”
                            eller til “domstolene”. Retten er et socialt, d.v.s. overindividuelt fænomen. I det omfang, den enkel-
                            te dommer motiveres af særegen ideosynkrasi, henregnes denne ikke til “dansk ret” - selv om den
                            naturligvis ligefuldt er en faktor der må tages i betragtning af den der er interesseret i at forudkalku-
                            lere en konkret retsafgørelse.” Ross, Om ret og retfærdighed, s. 48-49.
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168