Page 18 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 18

1.1 Jerzy Wróblewski’ye Göre Yargısal Karar Vermede Üç İdeoloji       3

                         rağmen yine de hukuk kurallarının hâkime veya kanunu uygulayan bir başka yetkiliye
                                                                     8
                         bir nebze takdir yetkisi bıraktığı fikrini kabul etmiştir.  Öte yandan Hart, hukuk kuralla-
                         rının, dilsel kavramlar gibi bir yandan yerleşik bir anlam çekirdeğini zorunlu kıldığına
                         diğer yandan da kuralın çeşitli yorumlarının mümkün olduğu bir gölgeli alanı berabe-
                                                     9
                         rinde getirdiğine dikkat çekmiştir.  Sonuç olarak, Kelsen ve Hart’ın analitik hukuk dü-
                         şüncesi, ikisinin de öngörmediği bir hukuki yorumlama kuramına ihtiyaç duymaktadır.
                            Jerzy  Wróblewski’nin  sınıflandırmasında  serbest  yargısal  karar  verme  ideolojisi,
                         bağlı hukuki karar verme ideolojisinin hukuki formalizme karşı eleştirel bir tutum pay-
                         laşan (ve bundan daha fazlası olmayan) hukuki düşünce akımlarının ya da ekollerinin
                         sınırları belirsiz bir toplamını ifade etmektedir. Dar bir şekilde tanımlanmış olan hukuk
                         devleti (Rechtsstaat) idealini destekleyen bağlı ideolojinin aksine, serbest yargısal karar
                         verme ideolojisi tüm savunucuları tarafından paylaşılması mümkün olan tutarlı bir siya-
                         si ya da hukuki arka plan ideolojisini gerekli kılmamakta hatta anılan gerekliliği ima
                         dahi etmemektedir. Aksine, çok çeşitli olası sosyal ve hukuki ön koşullar söz konusu-
                         dur. Serbest yargısal karar verme ideolojisinin çeşitli görünümlerini bir arada tutan şey,
                         hukuki formalizme karşı ortak bir eleştirel duruş sergilemeleridir. Sonuç olarak, huku-
                         kun kaynakları doktrini, Wróblewski’nin bağlı yargısal karar verme ideolojisinin kabul
                         ettiği  tek  kaynak  olan  mevzuata  ve  onun  iç  sistematiğine  ek  olarak  diğer  çok  çeşitli
                         hukuki kaynak materyallerini kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Ayrıca benimsenecek
                         hukuki  muhakeme  modelleri,  bağlı  yargısal  karar  verme  ideolojisi  tarafından  kabul
                         edilen bir tek tümdengelimli muhakeme ve mantıksal-tümdengelimli çıkarımdan daha
                         fazla çeşit içermektedir.
                            François Gény’ye göre hâkim, hukuk ve toplum hakkında bağımsız bilimsel araştır-
                         malara (libre recherche scientifique) başvurmalı ve ardından hukuki kararını buna göre
                         vermelidir.  Benzer şekilde,  Alman Serbest Hukuk  Akımı (Freirechtslehre; Frei-
                                  10
                         rechtsbewegung), Almanya’da on dokuzuncu yüzyılın sonlarında ve yirminci yüzyılın
                         başlarında hüküm süren biçimsel, sistemik bir hukuk fikri için herhangi bir çaba gös-
                         termeyi  reddederek  hukuki  sezginin  ve  toplumda  yaygın  olan  adalet  duygusunun
                         (Rechtsgefühl)  veya  değerler  duygusunun  (Wertfühlen)  rolünün  altını  çizmişlerdir.
                         Wróblewski, 1930’ların Nasyonal Sosyalist Almanyası’nın sözde hukuki Lider Devleti
                         (Führerstaat)  ideolojisini  bile  serbest  yargısal  karar  verme  ideolojisi  altında  sınıflan-
                                   11
                         dırmaktadır.
                            Amerika Birleşik Devletleri’nde, on dokuzuncu yüzyılın sonu ve yirminci yüzyılın
                                                   12
                         başında  sosyolojik hukuk  ekolü   ve 1920’lerden bu  yana süregelen  Amerikan  realist
                         hukuk hareketi, hâkimin karar vermedeki yaratıcı rolünün önemine vurgu yapmışlardır.
                         Hatta Holmes, hukuk kavramını, “kötü adam”ın, yani yalnızca hukuka aykırı eyleminin


                         8   Kelsen, Reine Rechtslehre (1960), s. 250.
                         9   Hart, The Concept of Law (1961), s. 124-128.
                         10   Bir hukuk düşünürü olarak François Gény hakkında, karşılaştırma için: Bouckaert, “Gény, François
                            (1861-1959)” ve Bergel, Méthodologie juridique (Hukuk Metodolojisi), s. 249-253.
                         11   Wróblewski, The Judicial Application of Law, s. 285, 298.
                         12   Sosyolojik hukuk ideolojisini, Louis Brandeis, Harlan Fiske Stone, Benjamin N. Cardozo ve Felix
                            Frankfurter’in yanı sıra Oliver Wendell Holmes gibi birçok hâkim onaylamıştır.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23