Page 131 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 131

112                                          3. Hukuki Muhakemenin Rasyonelliği

                         den herhangi birini içermeyen, hukuki olarak kabul edilebilir herhangi bir öncül dizisin-
                         den çıkmaz.
                            “Güçlü  destek”  kavramı  sadece  hukuki  muhakeme  içerisinde  değil,  aynı  zamanda
                         “neden?” sorusunu içeren diğer nedensel ve normatif bağlamlarda da rol alabilir. Doğa
                         bilimi,  örneğin  genellikle  x’in  y  nedeniyle  meydana  geldiğini  belirtir.  “Neden?”  ve
                         “çünkü” sözcükleri, bir nedensel bağlantıyı gösterebilir. Koşulların mantığı, önsel bir
                         niteliğe  sahip  gibi  görünen  nedensel  zorunluluğu  tanımlamak  için  bir  yönteme  sahip
                         değildir (karşılaştırma için: Kant 1983, B 233-235; Burks 1977, 619). Yine de doğanın
                         kanunları,  bir  nedensellik  ölçütü  olarak  işlev  görebilir  (karşılaştırma  için:  Peczenik
                         1979, 333 ve devamı). En azından bazı doğa kanunlarının, bir neden ifadesi ile bir etki
                         ifadesi arasındaki güçlü bir destek ilişkisini ifade eden makul bir yorumu oluşturulabilir.
                         “Güçlü destek” kavramı aynı zamanda, Kelsen tarafından yapılan (ör. 1960, 197), ol-
                         mazsa  olmaz  koşul  (conditio sine qua  non)  ve  geçerliliğin  asıl  koşulu  (conditio per
                         quam) arasındaki net olmayan ayrımı açıklamak için de yararlı olabilir. Belki de sadece
                         geçerliliğin asıl koşulunun (olmazsa olmaz koşulun değil) güçlü sonucu güçlü şekilde
                         desteklediği yönünde makul bir yorum oluşturulabilir.
                            Aşağıdaki örnek, ahlaki kuramda güçlü desteğin rolünü açıklamaktadır. Bazı ahlaki
                         sistemler  kişinin  düşmanlarına  yardım  etmesini  şart  koşsa  dahi  “A’nın  B’ye  yardım
                         etmesi gereklidir, çünkü B, A’nın düşmanıdır” demek garip olacaktır. Akla yatkın şekil-
                         de yalnızca “B, A’nın düşmanı olmasına rağmen A’nın B’ye yardım etmesi gereklidir”
                         denilebilir. Bu ayrımı tam olarak ifade edebilmek için “güçlü destek” kavramına ihtiyaç
                         vardır. p’nin q’yu ne zaman güçlü bir şekilde desteklediğine dair işe yarar bir fikir elde
                         etmek için p’nin mantıksal olarak q’nun çıkarılacağı bir dizi makul öncüle ait olmasını
                         istemek yeterli değildir. Gerçekten de “B, A’nın düşmanıdır” öncülü dahi Hıristiyanlık-
                         taki “kişi düşmanlarına yardım etmelidir” ilkesiyle bir araya geldiğinde “A, B’ye yar-
                         dım etmelidir” sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Öte yandan şu söylenebilir. “B, A’nın
                         arkadaşıdır”  ifadesi,  arkadaşlara bağlılığa  dayanan  bir etik sistemi karakterize eden
                         öncüller dizisine, Arkadaşlık Etiğine göre, “A’nın B’ye yardım etmesi gereklidir” ifade-
                         sini güçlü bir şekilde desteklemektedir, çünkü (1) “B, A’nın arkadaşıdır” ifadesi Arka-
                         daşlık Etiğine aittir ve Arkadaşlık Etiğine ait tüm önermeler makuldür ve (2) Arkadaşlık
                         Etiğinin en az bir alt dizisi (a) “A’nın B’ye yardım etmesi gereklidir” sonucunun man-
                         tıksal olarak kendisinden çıkarılabileceği ve (b) bu alt diziden “A’nın B’ye yardım et-
                         mesi gereklidir” sonucunu çıkarmak için alt dizinin tüm üyelerinin gerekli olacağı (alt
                         diziye ait herhangi bir öncülün bu alt diziden atılması durumunda bu sonucun çıkarıla-
                         mayacağı) şekildedir ve (3) Arkadaşlık Etiğinin her bir ifadesi, bu tür en az bir alt diziye
                         aittir  ve  (4)  “B,  A’nın  arkadaşıdır”  ifadesi,  daha  güçlü  olan  şu  anlamda  gereklidir:
                         “A’nın B’ye yardım etmesi gereklidir” sonucu, Arkadaşlık Etiğinin p1’in ait olmadığı
                         hiçbir alt dizisinden hiçbir şekilde çıkarılamaz.

                            Arkadaşlık Etiği içerisinde, her biri türetmeyi garanti eden birçok farklı ek öncül dizisi
                         bulunabilir. Sahip olmaları gereken tek ortak özellik, “B, A’nın arkadaşıdır” ifadesidir. Do-
                         layısıyla  bu açıklamaya  özel bir rol verdim. Bu  öncül, kişinin Arkadaşlık  Etiğine  ait  bir
                         başka öncülle değiştirip de yine aynı sonucu almasının mümkün olmadığı tek öncüldür.
                            Peki, “B, A’nın düşmanıdır” ifadesine benzer bir ayrıcalıklı konum vererek aynı şe-
                         kilde bir Düşmanlık Etiği de oluşturulamaz mı? Burada, böyle bir Düşmanlık Etiğinin
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136