Page 284 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 284

6.2 Hukukun Zorunlu Kaynakları, Gerekli Kaynakları ve İhtiyari Kaynakları   265

                            laştırma için: Yvonne von Duyn davası, Avrupa Mahkemesi Rap., 1974, s. 13-37) ancak Fran-
                            sa’da bağlayıcı kabul edilmemiştir (karşılaştırma için: Cohn-Bendit davası, Conseil d’Etat, 12
                            Aralık 1978, Rev. trim. dir. Eur. 1979, s. 157).
                         Sonuç olarak, dikkate alınması zorunlu, gerekli veya ihtiyari olan belgelerin listesi de
                         değişiklik göstermektedir. Örneğin İsveç’te, uluslararası özel hukukta dikkate alınması
                         gereken belgeler, hukuk düzeninin geri kalanında dikkate alınması gereken belgelerden
                         farklıdır. Özel hukuk için uygun olan belgeler, vergilendirme kanunu vb. bakımından
                         tartışmaya açık olabilmektedir.
                            Aşağıdaki yorumlar “zorunluluk”, “gereklilik” ve “ihtiyarilik” kelimelerinin karma-
                         şık anlamını açıklamaktadır.
                         1.  “Zorunlu  kaynaklar”  “gerekli  kaynaklar”dan  daha  önemli,  “gerekli  kaynaklar”  ise
                            “ihtiyari kaynaklar”dan daha önemlidir.
                            Bu önem hiyerarşisini kesinleştirmenin bir yolu aşağıda verilmiştir.
                            a.  Daha önemli kaynaklar, daha az önemli olanlardan daha güçlü nedenler teşkil et-
                              mektedir.
                            b.  Daha az önemli olan bir kaynağı dikkate almamayı gerekçelendirecek kadar güç-
                              lü nedenler, daha önemli olan bir kaynağı dikkate almayı gerekçelendirmek için
                              gereken nedenlerden daha zayıf olabilir.
                            c.  Daha önemli olan bir kaynak daha az önemli olan bir kaynakla uyumlu değilse
                              (örneğin bir kanun, yasama hazırlık belgelerinde ifade edilen bir görüşle uyumlu
                              değilse) daha önemli olan kaynak, ilk bakışta önceliğe sahiptir. Dolayısıyla aksi
                              sonucu  destekleyen  yeterince  güçlü  nedenler  olmadıkça,  daha  az  önemli  olan
                              kaynağa değil, daha önemli olan kaynağa başvurulması gereklidir.
                            d.  Genellikle, bir araya gelmiş birçok zayıf neden, daha az sayıdaki güçlü nedenlere
                              göre önceliklidir.
                            e.  Öncelik sırasını tersine çevirmek isteyen bir kişinin, gerekçelendirme yükü bu-
                              lunmaktadır.
                         2.  Sadece yargısal muhakeme dikkate alınırsa, aşağıdaki hususlar eklenebilir. Mahke-
                            meler  “zorunlu  kaynakları”  uygulama  yönünde  güçlü  bir  yükümlülüğe  sahiptirler.
                            “Gerekli kaynakları” uygulama yönünde ise zayıf bir yükümlülüğe sahiptirler.
                            Ancak bu ayrımın kesin olarak belirtilmesi zordur. Bunu belirtmenin bir yolu, “ge-
                         rekli kaynakların” göz  ardı edilmesinin sonuçlarının genellikle daha hafif olduğunu
                         vurgulamaktır. İsveç hukukunda, 1974’ten itibaren yetkili bir makamın zorunlu kay-
                         nakları dikkate almaması cezai soruşturma nedeniydi. Diğer taraftan, gerekli kaynak-
                         ları kullanmamasının hiçbir cezai sonucu yoktu. İsveç hukukunda, 1987’den itibaren
                         yalnızca  zorunlu  bir  kaynağın  kasıtlı  olarak  veya  ağır  ihmal  neticesinde  göz  ardı
                         edilmesi durumunda  cezai  suçlama söz konusu olmaktadır (karşılaştırma  için:  Ceza
                         Kanunu’nun 20. kısmının 1. maddesi). Olağan ihmal suç değildir. Gerekli kaynakları
                         göz ardı etmenin hukuki sonucu, temel olarak kararın iptali riskinden oluşmaktadır.
                         İsveç’te  bir  devlet  görevlisinin  bir  gerekli  kaynağı  ihmalkârlığı nedeniyle göz ardı
                         etmesi durumunda, devletin haksız fiil nedeniyle de sorumluluğu söz konusu olabil-
                         mektedir.
   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289