Page 151 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 151

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                            7.   Habermasçı Teorinin Eleştirel Tartışması

                            Bu soru, Habermasçı teorinin genel bir eleştirisine bizi götürür. Bu-
                        rada özellikle pratik söylem teorisi olarak Habermasçı teorinin savunula-
                                                                           397
                        bilir ve kullanışlı olup olmadığı üzerinde durulacaktır.

                            7.1.  Sistem Teorisinden Bazı Eleştiriler

                            Söylem teorisinin en önde gelen muhaliflerinden birisi, Niklas Luh-
                        mann’dır. Luhmann, Habermas’ınki gibi teşebbüslerin “olasılıklar açı-
                        sından çok daha zengin olan bir dünyanın bugünkü koşullarında” en ba-
                        şından başarısızlığa mahkûm olduğunu savunur. 398  Bugün ortada olan
                        sorun, kararların veya normların içeriksel olarak doğru olup olmamaları
                        değildir. Karmaşıklığın üstesinden gelip gelememedir. Bu nedenle adalet
                        sorunu, hakikat ile gerekçelendirilebilirlik arasındaki eski bağlamından
                        koparılmalı ve “hukuk sisteminin yeterli derecede karmaşık olması” so-
                                                              399
                        runu olarak yeniden formüle edilmelidir.
                            Hakikat, gerekçelendirilebilirlik ve adalet konularının modern top-
                        lumlardaki önemine tamamen genel olarak yöneltilen bu klasik itiraza,
                        tartışmaların dil teorisine özgü bir yaklaşımdan ziyade sistem teorisine
                        özgü bir yaklaşımla daha uygun bir şekilde ele alınabileceği iddiası da
                        katılır. Sistem teorisi yaklaşımı, ideal koşullar talebiyle sınırlı kalmaz. Bu
                        yaklaşım, her tartışma sisteminin etkinlik sınırlarını ortaya koyabilir ve
                        alternatif söylem örgütleri aracılığıyla verimini artırma olanaklarını gös-
                                400
                        terebilir.

                        397   Büyük ihtimalle bu şekilde kabul edilebilir. Habermas’ın kendisi de şunu belirtir:
                            “Doğruluğun uzlaşımsal bir teorisi, hakikatin uzlaşımsal bir teorisinin karşılaş-
                            tığı itirazların aynılarıyla karşılaşmaz” (J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 250).
                        398   N.  Luhmann, Gerechtigkeit in  den Rechtssystemen der modernen Gesell-
                            schaft, in: Rechtstheorie 4 (1973), S. 144, not. 33.
                        399   Habermas, a.g.e., S. 142. Luhmann’ın adalet teorisinin bir eleştirisi için bkz. R.
                            Dreier, Zu Luhmanns systemtheoretischer Neuformulierung des Gerechtigkeits-
                            problems, in: Rechtstheorie 5 (1974), S. 189 vd.
                        400   N.  Luhmann, Systemtheoretische Argumentationen. Eine Entgegnung auf J. Ha-
                            bermas, in: J. Habermas / N. Luhmann, Theorie der Gesellschaft oder Sozialtech-
                            nologie, Frankfurt a. M. 1972, S. 328 vd.

                                                                                        149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156