Page 200 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 200

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ


                        anlaşmaya varamayacağını gösterir. Buna bir de önemli olan tüm bilgi-
                        lerin işlenmesinin imkânsız olduğu 576  tespiti eklenirse, pek çok durum
                        için tek bir doğru çözümün kesin bir şekilde belirlenmesinin imkânsız
                        olacağı açıktır. Bu, Perelman’a göre vazgeçmek için bir neden değildir.
                        Perelman, evrensel dinleyiciler huzurundaki bir argümantasyon için bu
                        bulgudan bazı önemli ek gereklilikler çıkartır.

                                                                              577
                            7.5. Eleştiriye açık olma postulatı ve hoşgörü talebi,  her bir so-
                        nucun geçici olmasından ileri gelir. Eleştiriye açık olma postulatı, Ha-
                        bermasçı terminolojiyi kullanırsak, söylemleri başlatmaya ve sürdür-
                        meye istekli olmayı, hoşgörü talebi ise eylemleri ifade eder. Başkala-

                        rına karşı davranışları düzenleyen bu kuralların yanında konuşmacıdan,
                        başaramayacak olsa bile, evrensellik için çaba göstermesi istenir. “Ev-
                        rensellik için gösterilen ve kesin olarak gerçekleşmesi asla garanti ol-
                                                                                 578
                        mayan bu çaba, rasyonel argümantasyonu karakterize eder.”  Bu, “ev-
                        rensel topluluk idealinin gerçekleştirilmesini (la réalisation de l’idéal
                        de communion universelle)”  579  amaçlar. Evrensel topluluğun Haber-
                        mas’ın ideal konuşma durumu ile olan akrabalığı aşikardır.

                            7.6. Şu ana kadar anlatılan rasyonel argümantasyon kriterleri tek
                        başlarına çok etkili değildirler. Aslında, Perelman’ın atalet ilkesi (iner-
                        tie) ile ilişkilendirildiklerinde ağırlıkları artar. Atalet ilkesi, bir görüşün

                        bir kez kabul edildikten sonra yeterli sebep olmaksızın terk edilemeye-
                        ceğini güvence eder. 580  Bu sebeple bir argümantasyon kuralı niteliğine
                        sahiptir: Mevcut bir uygulamaya atıf yapmak hiçbir meşrulaştırmayı




                        576   Perelman, “Neuen Rhetorik” (1958) adlı eserinde Luhmann tarafından vurgula-
                            nan bu güçlüğe hali hazırda değinmiştir. Bkz. Ch.  Perelman / L.  Olbrechts-
                            Tyteca, a.g.e., S. 160.
                        577   Ch. Perelman, Fünf Vorlesungen über die Gerechtigkeit, S. 160 vd.
                        578   Ch. Perelman, Fünf Vorlesungen über die Gerechtigkeit, S. 160.
                        579   Ch. Perelman, La règle de justice, S. 238.
                        580   Ch. Perelman / L. Olbrechts-Tyteca, S. 142; Ch. Perelman, Betrachtungen über
                            die praktische Vernunft, S. 219.


                        198
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205