Page 87 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 87

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                         lılığını da artıracaktır. Bürolarında gerekçeli kararlar yazanlar ve mahkemede yüksek sesle
                         okuyanlar için cümlenin uzunluğuna ve ritmine duyarlılık önemlidir. Bu tür gerekçeli karar-
                         lar dinleyiciler göz önünde bulundurularak yazılmadıkça çoğu zaman “okunmazlar”. Hâkim-
                         ler, bu gerekçeli kararları iyi yazmak için yazarken sadece parmaklarını değil iç kulağını da
                         kullanmalı, sadece bir metin değil bir konuşma oluşturduklarını hayal etmelidirler.
                           Bir  sayfa  bile  olsa,  “paragraflar  hâlinde  düzenlenmemiş”  bir  düzyazı  ile  karşılaşmış
                         olan herkes paragrafın kavramsal bir birim olarak önemini anlar. Okuyucular, ancak kü-
                         çük birimler hâlinde verildiğinde anlamı özümseyebilirler; bir noktada sayfada beyaz boş
                         bir alana ihtiyaç duyarlar. Etkili paragraflar, konunun niteliğine, okuyucu kitlesine, yaza-
                         rın  üslup tercihlerine  bağlı  olarak  farklı  uzunluklarda  olabilir.  Paragrafların  uzunluğunu
                         değiştirmek,  cümlelerin  uzunluğunu  değiştirmek  gibi  okuyucuların  dikkatli  kalmalarını
                         sağlamanın,  önemli  noktaları  netleştirmenin  ve  vurgulamanın  bir  yoludur.  Paragrafın
                         biçimine  gelince,  zorunlu  olarak  platonik  modelin  izin  verdiğinden  daha  çeşitlidir.  Her
                         paragraf bir “odaklanma önce gelir” ya da “düşünce önce gelir” cümlesi ile başlamaz. Her
                         paragraf  tekrarlayan  temalar,  eski  ve  yeni  bilgi  zincirleri,  geçiş  sözcükleri  veya  çeşitli
                         uzunluk ve ritimdeki cümleler etrafında organize edilmez. Her paragraf, paragrafın izleye-
                         ceğini öngören bir geçiş ifadesiyle sonuçlanmaz.
                           Bununla birlikte, bir dereceye kadar, her paragraf akışı teşvik etmelidir. Bilgi ve fikirler
                         her  seferinde  bir  cümleyi  net,  vurgulu  veya  ikna  edici  hâle  getirmez;  cümleler  birbiriyle
                         ilişkili olmalı, daha büyük düşünce birimleri içinde kümelenmelidir. Gördüğümüz gibi cüm-
                         lelerin  kümelenmesine  gösterilen  bu  özen,  cümle  yapısında  sürekli  ayarlamalar  gerektirir.
                         Akış, her bir cümlenin mükemmelliğine değil daha büyük bir anlam akımıyla olan bağlantı-
                         sına bağlıdır. Bu gerçeğin farkında olma, okuyuculara olduğu kadar yazarlara da yardımcı
                         olur. Örneğin, aşağıdaki bir “ipucu”, yazarları “cümleler hâlinde değil paragraflar hâlinde
                         taslak hazırlamaya” teşvik etmektedir. Makul derecede iyi yazanlar muhtemelen bu tavsiye-
                         nin  kullanışlılığını  keşfetmişlerdir.  Tek  tek  cümlelerin  kusursuzluğuna  dikkat  etmeksizin
                         hızlı yazmak, bizi anlam blokları hâlinde düşünmeye zorlar; yavaş yazmak ya da elle yaz-
                         mak ise çoğu zaman, her bir cümleye takılıp kalmamıza ve bu da önce ve sonra gelen cümle-
                         lerle gerekli sürekliliği yitirmemize ve sonrasında akışı kaybetmemize neden olur.

                         4.07  PARAGRAFLAR: BAZI İPUÇLARI
                         [1]  “Odaklanma Önce Gelir” ve “Düşünce Önce Gelir”
                             •  Bilgisayarınız için “bağlam önce gelir” yazan bir masaüstü duvar kâğıdı oluşturun.
                                Her yazdığınızda bunu açın.
                             •  “Odaklanma önce gelir” ve “düşünce önce gelir” stratejileri arasında seçim yapar-
                                ken hem açıklık hem de retorik etki üzerinde düşünün. Okuyucularla nasıl bir ilişki
                                kurmak istiyorsunuz?
                             •  “Sorun, Kural, Uygulama, Sonuç (SKUS)” ve onun “odaklanma önce gelir” ve “dü-
                                şünce önce gelir” yapıları için olan varyasyonlarını hatırlayın.
                             •  Blok hâlindeki alıntılar için “odaklanma önce gelir” veya tercihen “düşünce önce
                                gelir” girişlerini kullanın.
                             •  Düzenlerken, odaklanma ve düşünce ifadelerinizi vurgulayın.

                                                           68
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92