Page 83 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 83
GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI
rini işaretlemek üzere elinizde bir fosforlu kalemle dört ya da beş gerekçeli kararı okumak tipik
yazma biçiminiz hakkında yararlı bilgiler verebilir. Eğer mutat olarak “düşünce sonra gelir”
tarzında yazıyorsanız muhtemelen okuyucularınız için hayatı gereksiz yere zorlaştırıyorsunuz-
dur. Yönteminizi değiştirirseniz muhtemelen aklınızdaki farklı retorik ihtiyaçları göz önünde
bulundurarak taktiksel olarak yazıyor olursunuz. Eğer mutat olarak “düşünce önce gelir” tar-
zında yazıyorsanız nedenini sorabilirsiniz: Bu durum, otoriter ve etkili bir iletişim tarzıyla
retorik olarak kendinizi daha rahat hissettiğiniz için mi oluyor? Eğer mutat olarak “odaklanma
önce gelir” tarzında yazıyorsanız bunun nedeni daha iş birlikçi bir tarzı tercih etmeniz midir?
Bu tercihler yüzeysel anlamda sadece üslupla ilgili değildir; genellikle bilinçli ya da bilinçsiz
olarak yargısal rolün farklı kavramlarını yansıtan hukuk bilgisi ile ilgilidir.
Özetlemek gerekirse her iki strateji de (“odaklanma önce gelir” ve “düşünce önce gelir”)
yargısal materyali organize etmenin etkili yollarıdır. Gördüğümüz gibi bağlamlar ayrıntılar-
dan önce gelir ilkesinin temsil ettiği temel kural, gerekçeli kararın gerekçelerinin hemen
hemen her bölümü için geçerlidir: girişler, kısımlar, paragraflar ve hatta bazen cümleler. Bu
stratejilerin nasıl ve neden işe yaradığını anlamak zor değildir: Bilgi, anlamlı bir bağlam
içine yerleştirildiğinde onu hızlı ve kolay bir şekilde anladığımızı hepimiz sezgisel olarak
biliriz. Bununla birlikte bu stratejileri uygulamaya koymak özellikle hukuk eğitimi almış
olanlar için çaba gerektirir. Bunun karşılığı ise hiçbir zaman “Yazar bana bunu neden söylü-
yor?” diye sorma gereği hissetmeyen değer bilen okuyuculardır.
4.06 PARAGRAF SÜREKLİLİĞİ VE AKIŞI
Paragrafları, sabit fikir ve bilgi kutuları şeklinde düşünmek kolaydır. Ancak okuyucular için
paragraflar kutu değil deneyimdir; anlamları zaman içinde ortaya çıkar. İşte bu yüzden yazı
eğitmenleri arasında paragraf tekliğinin en yaygın metaforu resim değil su metaforudur:
Paragraflar içindeki cümleler “akmalıdır”.
Doğal yazarlar arasında akış, muhtemelen kendi yapılandırılmış düşünce sürecini taklit
eden bilinçsiz veya yarı bilinçli bir niteliktir. Okuyucular olarak bizler de akışın bilincinde
olmama eğilimindeyiz; bu olduğunda fikrin mantıksal akışı tarafından ikna edici bir şekilde
sürükleniriz. Sadece musluklar kapatıldığında ya da su (daha önce kaldığım dairelerden
birinde olduğu gibi) düzensiz aralıklarla geldiğinde akışın bilincine varmaya eğilimliyizdir.
Bununla birlikte akış yaratan stratejiler öğrenilebilir ve çoğu yazma stratejisi gibi düşünül-
mesi basit ve aynı zamanda uygulanması zordur.
Genellikle yazılı el kitaplarında anlatılan idealist biçimini gerçekleştirmek için bir paragraf:
• Önceki paragraftan akan ve konuya giriş yapan bir cümle ile başlamalıdır.
• Aşağıdakiler aracılığı ile bağlantılı cümleler içermelidir:
Tekrarlayan temalar
Eski ve yeni bilgi zincirleri
Geçiş kelimeleri
Çeşitli uzunluklar ve ritimler
• Paragrafı toparlayan ve bir sonraki paragrafa akan bir cümle ile sonlanmalıdır.
64