Page 83 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 83

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                         rini işaretlemek üzere elinizde bir fosforlu kalemle dört ya da beş gerekçeli kararı okumak tipik
                         yazma biçiminiz hakkında yararlı bilgiler verebilir. Eğer mutat olarak “düşünce sonra gelir”
                         tarzında yazıyorsanız muhtemelen okuyucularınız için hayatı gereksiz yere zorlaştırıyorsunuz-
                         dur. Yönteminizi değiştirirseniz muhtemelen aklınızdaki farklı retorik ihtiyaçları göz önünde
                         bulundurarak taktiksel olarak yazıyor olursunuz. Eğer mutat olarak “düşünce önce gelir” tar-
                         zında  yazıyorsanız  nedenini  sorabilirsiniz:  Bu  durum,  otoriter  ve  etkili  bir  iletişim  tarzıyla
                         retorik olarak kendinizi daha rahat hissettiğiniz için mi oluyor? Eğer mutat olarak “odaklanma
                         önce gelir” tarzında yazıyorsanız bunun nedeni daha iş birlikçi bir tarzı tercih etmeniz midir?
                         Bu tercihler yüzeysel anlamda sadece üslupla ilgili değildir; genellikle bilinçli ya da bilinçsiz
                         olarak yargısal rolün farklı kavramlarını yansıtan hukuk bilgisi ile ilgilidir.
                           Özetlemek gerekirse her iki strateji de (“odaklanma önce gelir” ve “düşünce önce gelir”)
                         yargısal materyali organize etmenin etkili yollarıdır. Gördüğümüz gibi bağlamlar ayrıntılar-
                         dan  önce  gelir  ilkesinin  temsil  ettiği  temel  kural,  gerekçeli  kararın  gerekçelerinin  hemen
                         hemen her bölümü için geçerlidir: girişler, kısımlar, paragraflar ve hatta bazen cümleler. Bu
                         stratejilerin  nasıl  ve  neden  işe  yaradığını  anlamak  zor  değildir:  Bilgi,  anlamlı  bir  bağlam
                         içine yerleştirildiğinde onu hızlı ve kolay bir şekilde anladığımızı hepimiz sezgisel olarak
                         biliriz.  Bununla  birlikte  bu  stratejileri  uygulamaya  koymak  özellikle  hukuk  eğitimi  almış
                         olanlar için çaba gerektirir. Bunun karşılığı ise hiçbir zaman “Yazar bana bunu neden söylü-
                         yor?” diye sorma gereği hissetmeyen değer bilen okuyuculardır.
                         4.06  PARAGRAF SÜREKLİLİĞİ VE AKIŞI
                         Paragrafları, sabit fikir ve bilgi kutuları şeklinde düşünmek kolaydır. Ancak okuyucular için
                         paragraflar kutu değil deneyimdir; anlamları zaman içinde ortaya çıkar. İşte bu yüzden yazı
                         eğitmenleri  arasında  paragraf  tekliğinin  en  yaygın  metaforu  resim  değil  su  metaforudur:
                         Paragraflar içindeki cümleler “akmalıdır”.
                           Doğal  yazarlar  arasında  akış,  muhtemelen  kendi  yapılandırılmış  düşünce  sürecini  taklit
                         eden bilinçsiz veya yarı bilinçli bir niteliktir. Okuyucular olarak bizler de akışın bilincinde
                         olmama eğilimindeyiz; bu olduğunda fikrin mantıksal akışı tarafından ikna edici bir şekilde
                         sürükleniriz.  Sadece  musluklar  kapatıldığında  ya  da  su  (daha  önce  kaldığım  dairelerden
                         birinde olduğu gibi) düzensiz aralıklarla geldiğinde akışın bilincine varmaya eğilimliyizdir.
                         Bununla birlikte akış yaratan stratejiler öğrenilebilir ve çoğu yazma stratejisi gibi düşünül-
                         mesi basit ve aynı zamanda uygulanması zordur.
                           Genellikle yazılı el kitaplarında anlatılan idealist biçimini gerçekleştirmek için bir paragraf:
                             •  Önceki paragraftan akan ve konuya giriş yapan bir cümle ile başlamalıdır.
                             •  Aşağıdakiler aracılığı ile bağlantılı cümleler içermelidir:
                                    Tekrarlayan temalar
                                    Eski ve yeni bilgi zincirleri
                                    Geçiş kelimeleri
                                    Çeşitli uzunluklar ve ritimler
                             •  Paragrafı toparlayan ve bir sonraki paragrafa akan bir cümle ile sonlanmalıdır.


                                                           64
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88