Page 91 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 91

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                         ürettiği cümlelerde olduğu gibi ders negatif, bazen ise Mill’in örneğinde olduğu gibi pozitif-
                         tir. Bu bölüm, seçici ve basitleştirilmiş bir biçimde de olsa her iki türden dersler içerecektir.
                         Cümle sanatında ustalaşmak ömür boyu sürecek bir iştir ve bu yöndeki çabalar bizi gerekçeli
                         karar yazma becerisinin çok ötesine götürecektir. Sanatı daha eksiksiz bir şekilde keşfetmek-
                         le ilgilenen okuyucular (ve umarım bu tür birçok okuyucu vardır), konuyla ilgili geniş kap-
                         samlı çözümler sunan Ek 2’de sayılan kitaplarla başlamak isteyebilirler. Bu bölümde yalnız-
                         ca gerekçeli karar yazımı ile en alakalı yapısal ve sözel konulara odaklanacağız.
                           Herhangi bir sözcük seçimi ve cümle yapısı, eldeki konuya, duruma, yazının amacına ve
                         hedef kitleye bağlıdır. Gerekçeli karar yazımında ilk üç değişken az ya da çok sabittir. Konu
                         ise örneğin aileden ceza davalarına kadar biraz değişebilir. Durumlar da öyledir; yargılama-
                         lardan mahkûmiyete değişebilir. Ayrıca amaç, velayetin verilmesinden zararın giderilmesine
                         kadar biraz değişebilir. Ancak konu, durum ve amaç, hukuki rolleri ile kısıtlandıklarından
                         hâkimler için deneme veya roman yazarları için olduğundan çok daha az farklılık gösterir.
                         Bu nedenle yazar olarak hâkimler için en acil soru dördüncü değişkenle ilgilidir: hedef kitle.
                         Hedef kitleler, tek bir gerekçeli kararın sınırları içinde bile büyük ölçüde farklılık gösterdi-
                         ğinden yapılan her seçimin uygulamada tartılması gerekir. Bölüm 7’de bazı özel ihtiyaçları
                         olan hedef kitleleri ele alacağız. Bu bölümde önerilerim (hukuktaki “makul kişi” gibi gerekli
                         olan ancak hayal kırıklığı yaratacak derecede belirsiz bir kavram olan) makul derecede eği-
                         timli bir hedef kitleye yöneliktir.
                           Deneyimli yazarlar, taslak hazırlarken her bir cümle ya da kelime hakkında çok fazla
                         düşünmezler ve muhtemelen bunu yapmamaları gerekir. Gerekçeli karardaki gerekçeleri
                         dile getirmeye çalışırken her bir cümle için kendini yiyip bitirmek, yazarın tıkanıp kalma-
                         sının bir reçetesi gibi görünür. Üzerinde duracağımız sorular, taslağın hazırlanmasının son
                         aşamalarında, gerekçeler ile ilgili yoğun düşünme tamamlandıktan sonra ortaya çıkmalı-
                         dır. Bu noktada yaygın soru şu olur: Anlamı; açık, vurgulu ve hatta belki de akılda kalıcı
                         hâle getirdim mi? Bu soruyu cevaplamak, bir adım geriye gitme ve kendini dışarıdaki bir
                         okuyucunun  yerine  koyma  becerisini  gerektirir.  Cevabınız  hayır  ise,  sadece  geri  adım
                         atmakla kalmamalı aynı zamanda bir revizyonla ileri adım da atmalısınız. Bu sadece cüm-
                         lelerin nasıl iş gördüğüne dair temel bir bilgi değil aynı zamanda bu bilgiyi pratiğe dökme
                         becerisini de gerektirir.
                           Bu bölümün sonunda hem sözcük seçimi hem de cümle yapısı hakkında baştan sona italik
                         olarak vurgulanan ve toplu hâldeki özel ipuçlarına yer verilecektir. Bununla birlikte etkili
                         cümleler  o  kadar  farklı  biçimlerde  gelir  ki  ipuçları  yanıltıcı  olabilir.  Bunlar  kural  olarak
                         değil  rehber  olarak  tasarlanmıştır.  Bu  nedenle  başlıklarım,  uyarılardan  ziyade  düzenleme
                         sırasında sorulması gereken genel sorulardan oluşmaktadır. Sonrasındaki örnekler ve analiz-
                         ler,  bir  formül  sağlamayı  değil  belirli  bir  cümleyle  ilişkili  sözel  veya  yapısal  seçenekler
                         aracılığıyla nasıl düşünülebileceğini göstermeyi amaçlamaktadır. Amaç kişinin kendi çalış-
                         masını oluşturma ve eleştirme konusunda kendisine yardımcı olabilecek kelime seçimini ve
                         cümle yapısını analiz etmenin yollarını araştırmaktır.
                           Bütün bunları göz önünde bulundurarak yargısal kelimelerin ve cümlelerin ortak sorunla-
                         rını ve potansiyel güçlü yönlerini keşfedelim. Bu süreç için on genel soru öneriyorum. Bun-
                         lardan bazılarının içinde özel sorular bulunmaktadır.


                                                           72
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96