Page 198 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 198

5.2 Hukuk ve Ahlak - Doğal Hukuk Üzerine                            179

                            c)  Bazı insanlar bir lideri takip etme eğilimine sahip olsa da tüm normal insanlar,
                              yönelimlerini yerine getirmek ve bir şeyler yapmaya zorlanmamak konusunda be-
                              lirli bir özgürlüğe sahip olmak ister.
                            d)  Tüm insanlar gerektiğinde başkalarının yardımına güvenebilmek ister.
                            Aşağıda yer verilen toplumsal ahlak normları olarak adlandırılan normlar, bu ihti-
                         yaçları ve istekleri ifade eder.
                            a)  Her bireyin, başkalarının hayatına saldırmaktan kaçınması gerekir.
                            b)  Her  bireyin,  başkalarının  sağlığına,  itibarına  ve  malına  saldırmaktan  kaçınması
                              gerekir.
                            c)  Her bireyin, başkalarının özgürlüğüne saldırmaktan kaçınması gerekir.
                            d)  Her bireyin, ihtiyaç hâlinde diğerlerine yardım etmesi gerekir. Aşağıdaki muha-
                              keme bu kuramı desteklemektedir:
                         Öncül 1       Tüm normal insanlar, her bireyin x şeklinde hareket etmesini ister.


                         Sonuç         Her bireyin, x şeklinde hareket etmesi gerekir.
                         Sonuç 1. öncülden çıkmaz. Ancak 2. öncül eklenebilir ve aşağıdaki mantıksal olarak doğru çıkarım
                         elde edilebilir:
                         Öncül 1       Tüm normal insanlar, her bireyin x şeklinde hareket etmesini ister.
                         Öncül 2       Eğer  tüm  normal  insanlar  her  bireyin  x  şeklinde  hareket  etmesini  isterse,  o
                                       zaman her bireyin x şeklinde hareket etmesi gerekir.
                         Sonuç         Her bireyin x şeklinde hareket etmesi gerekir.
                         İkinci öncül, diğerlerinin yanı sıra, az ya da çok keyfi bir norm olarak veya “gereklilik”
                         kavramının değer doğalcı bir tanımı olarak birçok şekilde yorumlanabilir. Elbette “ge-
                         rekli” sözcüğünün daha karmaşık ve belirsiz bir anlamı vardır. Bununla birlikte, aşağı-
                         daki  görüş  akla  yatkındır.  Tüm  normal  insanlar  x’in  olmasını  istiyorsa,  o  zaman  her
                         bireyin ilk bakışta x’i meydana getirecek şekilde hareket etmesi gereklidir (“ilk bakış-
                         ta”nın zayıf anlamı doğrultusunda karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 2.3.3 ve 2.3.4).
                         Ayrıca bu durumda, kişinin her yönüyle düşünüldüğünde x şeklinde hareket etmesinin
                         gerekli  olup  olmadığı  tartışılırken,  bu  ilk  bakışa  dayalı  Gerekliliğin  dikkate  alınması
                         gerektiği sonucuna varmak da mantıklıdır. (Bu, “ilk bakışta”nın güçlü anlamıdır; karşı-
                         laştırma için: a.g.e.)
                         2.  Verdros’un  kuramının  ikinci  bölümünde  tartışılan  birincil doğal hukuk,  toplumsal
                            ahlakın özel bir durumudur. Dolayısıyla bu, (a) toplumsal ahlaka ait olan ve (b) hu-
                            kuki sorunları düzenleyen normlardan oluşur. Sorunların hukuki niteliği iki ölçüte
                            göre belirlenir.  Toplumsal  ahlak yükümlülükler getiren normları  içerirken,  birincil
                            doğal hukukun normları, hem belirli kişilerin yükümlülükleri ile diğer kişilerin bu
                            yükümlülüklere karşılık gelen haklarını hem de yetkililerin hak ve yükümlülükleri
                            uygulaması için gerekli araçları kullanma yetkilerini içerir.
                            Birincil doğal hukuk, eşit düzeyde ezeli olan birincil ihtiyaç ve isteklere dayalı top-
                         lumsal ahlaka ait olduğu için ezelidir.
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203