Page 239 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 239

220                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                         5.5.6 Üç Dünya


                         “Yürürlükteki hukuk” kavramını analiz etmek için realite ile ilgili daha liberal varsa-
                         yımlarda bulunmam gerekiyor. Dolayısıyla Karl Popper’ın ontolojisinin belirli bir yo-
                         rumunu  kabul  ediyorum  (karşılaştırma  için:  Popper  1972,  73  ve  devamı).  Karl  Pop-
                         per’ın kuramına göre üç farklı “dünya” bulunmaktadır.

                         1.  Dünya 1 fizikseldir. Zaman ve mekânda var olan dağları, hayvanları, arabaları vb.
                            içerir.
                         2.  Dünya  2,  insanların  bilinçli  deneyimlerini,  örneğin  bir  hukukçunun  yürürlükteki
                            hukuk  hakkındaki  düşüncelerini  içerir.  Bu  tür  zihinsel  süreçler  zaman  içerisinde
                            mevcuttur,  ancak  “mekânsal”  sözcüğünün  lafzi  anlamında,  herhangi  bir  mekânsal
                            boyuta sahip değildirler. Bir düşüncenin ne kadar uzun veya ne kadar geniş olduğu-
                            nu  söylemek  mümkün  değildir.  Bununla  birlikte,  bir  zihinsel  süreç,  mekânda  var
                            olan bir kişinin bilincinde var olduğundan mekân ile dolaylı bir bağlantıya sahiptir.
                         3.  Dünya 3, düşüncelerin, kitapların, kütüphanelerin, bilgisayar belleklerinin vb. man-
                            tıksal içeriklerinden oluşur. Kavramları, önermeleri, özellikleri, dizileri, sayıları, so-
                            runları, çözümleri vb. içerir. Zamansal boyutları yoktur. Bunları mekânda bulmak da
                            mümkün değildir. “Beş” sayısı her yerde ve her zaman tek ve aynıdır. Dünya 3’ü
                            inkâr  etmek  hem  sonuçsuz  hem  de  garip  olurdu.  Dolayısıyla  “bu  sorunun  cevabı
                            vardır”,  “bir  milyondan  büyük  asal  sayılar  vardır”  vb.  ifadeleri  kullanmaktan  ka-
                            çınmak zor olurdu. Farklı kişilerin düşüncelerinin aynı olabileceğini inkâr etmek ga-
                            rip olurdu. John ve Peter, Charlie’nin kitabı hakkında aynı görüşlere sahip olabilir.
                            John’un  zihinsel  deneyimlerinin  Peter’ınkinden  farklılık  göstermesinin  gerekmesi
                            önemli değildir, çünkü John’un zihinsel deneyimi John’un bilincinde, Peter’ın zihin-
                            sel deneyimi ise Peter’ın bilincindedir. John’un kitabın bir nüshasını, Peter’ın ise bir
                            diğer nüshasını okuması da önemli değildir. Kitap, birçok nüsha şeklinde basılmış
                            olmakla  birlikte  aynı  kitaptır.  Kişi  bir  bilgisayar  ile  otomatik  olarak  bir  logaritma
                            tablosu hazırlayabilir ve bunu kimsenin okumadığı bir kütüphanede saklayabilir. Yi-
                            ne de bir içeriği olacaktır.
                            “Dünya 1”, “dünya 2” ve “dünya 3” terimleri Popper tarafından icat edilmiş olmasa da çeşitli
                            varoluş düzeylerinin ayrımı eskilere dayanmakta ve örneğin bazı Orta Çağ bilginleri tarafından
                            bilinmektedir. Modern felsefeciler arasında, Nicolai Hartmann’dan bahsetmek gerekir. Hägerst-
                            röm dahi sorunların, kavramların vb. varlığını kesin olarak inkâr etmemiştir; karşılaştırma için:
                            yukarıdaki bölüm 5.5.1.
                         Yanlış anlaşılmaları önlemek için şu hususun netleştirilmesi gerekir: “Bulunmaktadır”,
                         “vardır” vb. sözcüklerin farklı anlamları arasında ayrım yapılması mümkündür. Fiziksel
                         nesneler fiziksel anlamda vardır 1. Zihinsel deneyimler zihinsel anlamda vardır 2. Kav-
                         ramlar,  kuramlar  vb.  ideal  anlamda  vardır 3  (karşılaştırma  için:  Peczenik  1984,  97  ve
                         devamı).
                            Bu bağlamda, satranç, para ve yürürlükteki hukuk (karşılaştırma için: yukarıdaki bö-
                         lüm 5.3.3) gibi kurumsal olgusal gerçeklerin hangi anlamda var olduğu sorgulanabilir.
                         Bir kurum; insanlar, insanların bilinçleri ve ürettikleri şeyler gibi bazıları dünya 3’e ait
                         olan (örneğin hukukun içeriği gibi) birbiriyle ilişkili bileşenler kompleksidir. Bileşenle-
                         rin bazı özellikleri bir insan kompleksinden, örneğin boyundan, kilosundan, kuvvetin-
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244