Page 102 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 102

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        gerektirdiği her türlü çıkar kısıtlamasını, kendisini ilgilendirse dahi kabul
                        etmeye hazır olmalıdır. Burada “kabul etmek”, “ahlaken hakkı olarak ka-
                        bul etmek” anlamına gelir.

                            4. Son olarak, Hare’in ahlaki söylemi ampirik bilimlerle eşit düzeyde
                        olan rasyonel bir faaliyet olarak kavradığını vurgulamak mümkündür.


                            3.3. Toulmin’in Teorisi

                            Hare gibi Toulmin de ahlaki argümanların en iyi halde psikolojik
                        bir mesele olduğu görüşüne karşı çıkmaktadır. Bunu yaparken, Steven-
                        son’ın bir G nedeninin normatif bir N ifadesiyle ilişki kurmasıyla doğ-
                                             205
                        rudan bağlantılandırır.  Toulmin’in temel sorusu şu şekildedir: “Be-
                        lirli bir olgular kümesini R, belirli bir etik sonuç E, için iyi bir neden
                        yapan şey nedir?” 206  Toulmin’in bu soruya yanıtı, mantıksal ve bilimsel
                        çıkarım kurallarına (Toulmin bunlardan tümevarımsal akıl yürütme ku-
                        rallarını anlar) ek olarak, “etik argümanlara özgü (peculiar to ethical
                        arguments)” olan çıkarım kuralları olduğu tezidir. Bu çıkarım kuralları,
                        olgusal nedenlerden (G) normatif bir sonuca (N) varmayı sağlar. Toul-
                        min, bu türden çıkarımlara “değerlendirici mantıksal çıkarımlar” adını
                             207
                        verir.

                            3.3.1. Etiğin İşlevi

                            Çıkarım kurallarını – ya da başka bir deyişle – iyi nedenler için kri-
                        terleri bulmak amacıyla Toulmin, Wittgenstein’ın dilin çeşitli amaçlar
                                                                     208
                        için kullanılan bir araç olduğu fikrine başvurur.  Kelimelerin işlevleri,
                        betimlemelerden kafiye oyunlarına kadar uzanmaktadır. Kelimelerin

                        205  Bkz. yukarıda S. 62 vd.
                        206   St. E. Toulmin, An Examination of the Place of Reason in Ethics, Cambridge
                            1950, S. 4. Yukarıda S.59’da belirtilen nedenlerle bu çalışmada “R” ve “E” harf-
                            leri yerine, “G” ve “N” harfleri kullanılmıştır.
                        207   St. E. Toulmin., a.g.e., S. 38, ayrıca S. 3, S. 56.
                        208   L. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, § 11.  “Bir alet kutusundaki
                            aletleri düşünün: Kutuda bir çekiç, bir pense, bir testere, bir tornavida, bir posta
                            çubuğu, bir tutkal kabı, tutkal, çiviler ve vidalar var. – Bu nesnelerin işlevleri ne
                            kadar farklıysa, kelimelerin işlevleri de bir o kadar farklıdır.”


                        100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107