Page 106 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 106

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            3.3.3. Toulmin’in Genel Argümantasyon Teorisi

                            Yukarıda belirtildiği gibi Toulmin, olgusal ifadelerden (G) norma-
                        tif ifadelere (N) geçiş için özel ahlaki çıkarım kuralları olduğunu savun-
                        maktadır. Bu kuralların varlığı, geçerli ahlaki argümanlar ile geçersiz
                        ahlaki argümanları birbirlerinden ayırmayı mümkün kılabilir. Toulmin,
                        bunu bir adım daha öteye götürür. Ona göre ahlaki bir ifade, iyi neden-
                        ler gösterilebildiği takdirde doğrudur. 229  Dolayısıyla, yalnızca geçerli
                        ahlaki argümanlar ile geçersiz ahlaki argümanları ayırt etmek değil,
                        aynı zamanda normatif ifadelerin doğrulanabilir olması da bu türden
                                                   230
                        kuralların varlığına bağlıdır.  Bu şekilde Toulmin, yukarıda açıklan-
                        mış olan Stevenson’ın argümanı tersine çevirir: Geçerli olan ile geçerli
                        olmayan argümanları ayırt etmek, normatif ifadelerin doğrulanabilir ol-
                        duklarını varsaymaz, daha ziyade bu ifadelerin doğrulanabilir olmaları
                        bu ayrımın olabilirliğini şart koşar.

                            “Etikte Nedenin Yeri (The Place of Reason in Ethics)”nde değer-
                                                                              231
                        lendirici çıkarım kurallarının açık bir anlatımı bulunmaz.  Sadece, her
                        iki argüman biçiminin ve böylesi kurallara dayanan tekil argümanların
                        tasviri bulunur. 232  Bu kuralların açık bir anlatımına ve mantıksal karak-
                        terlerinin daha ayrıntılı bir betimlemesine ulaşmak için Toulmin’in
                        “Argüman Kullanımları (The Uses of Argument)”  233 na başvurmak fay-
                        dalı olur.





                            Rawls, Two Concepts of Rules, in: Philosophical Review 64 (1955), S. 3 vd.
                            Teorinin eleştirisi için bkz. J. J. C. Smart, Extreme and Restricted Utilitarianism,
                            in: Philosophical Quarterly 6 (1956), S. 344 vd.; R. M. Hare, Freedom and Rea-
                            son, S. 130 vd.
                        229   St. E. Toulmin, a.g.e., S. 53, S. 72 vd.
                        230   Toulmin’in ahlaki argümantasyon teorisini normatif ifadelerin doğrulanabilirli-
                            ğine dair bir teoriyle ilişkilendirmesi hakkında bkz. G.  C. Kerner, The Revolu-
                            tion  in Ethical Theory, S. 107 vd.
                        231   Bkz. burada K. Nielsen, Good Reasons in Ethics: An Examination of the Toul-
                            min-Hare Controversy, in: Theoria 24 (1958), S. 18, not. 20.
                        232   Bu konuda bkz. St. E. Toulmin, a.g.e., S. 132, S. 150, S. 224.
                        233  St. E. Toulmin, The Uses of Argument, Cambridge 1958.


                        104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111