Page 112 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 112

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        rın çoğunun nedenleri sıralarken bu tür kuralları öncül olarak göster-
                        mekten vazgeçmesi, önemli değildir. Konuşmacıların argümanları ör-
                                    259
                        tük tasımdır.
                            Bilim teorisinde çok benzer bir sorun bulunmaktadır. Bu sorun,
                        açıklamalardaki doğa kanunlarının öncüller olarak mı yoksa çıkarım
                        kuralları olarak mı anlaşılması gerektiğine ilişkindir. Stegmüller, haklı
                        olarak, bu tartışmanın sözde bir tartışma olduğunu belirtmiştir. Hem
                        biri hem de diğeri pekâlâ mümkündür. 260

                            Bu, aynı zamanda etik için de geçerlidir. Aslında Hare ile birlikte
                        belirtmek gerekir ki, değerlendirici çıkarım kuralları olarak anlaşılan
                        ahlaki ilkeler mantıksal kurallardan farklıdır. Bu ilkeler normatif bir
                        içeriğe sahiptir ve kendilerine özgü bir şekilde gerekçelendirilmelidir-
                        ler.

                            Hare ile Toulmin arasındaki tartışmanın sözde bir tartışma olarak
                        nitelendirilmesi, bu tartışmanın değersiz olduğu anlamına gelmez. Sa-
                        dece tüm ahlaki ilkelerin, ahlaki argümantasyon kuralları olarak anlaşı-
                        labileceği değil; aynı zamanda çok sayıda ahlaki söylem kuralının da
                        ahlaki ilkeler olarak kavranabileceği farz edilebilir. Bunun önemli bir
                        anlamı vardır. Sadece ahlaki ilkeler olarak kabul edilecek kuralların,
                        pratik meselelere ilişkin olan rasyonel tartışmanın kuralları olarak da
                                                                       261
                        pekâlâ gerekçelendirilebilir olduğu düşünülebilir.

                        259  Örtük tasım kavramı için bkz. R. George, Enthymematic Consequence, in: Ame-
                            rican Philosophical Quarterly, 9 (1972), S. 113-116; A. R. Anderson / N. D. Bel-
                            nap, Enthymemes, in: The Journal of Philosophy 58 (1961), S. 713-722; W. V.
                            O. Quine, Grundzüge der Logik, Frankfurt 1969, S. 240 vd. Aristoteles’te örtük
                            tasım kavramı için bkz. J. Sprute, Topos und Enthymem in der aristotelischen
                            Rhetorik, in: Hermes 103 (1975), S. 68 vd.
                        260   W. Stegmüller, Probleme und Resultate der Wissenschaftstheorie und Analytisc-
                            hen Philosophie, Bd. 1, Wissenschaftliche Erklärung und Begründung, Verbes-
                            serter Nachdruck, Berlin / Heidelberg / New York 1974, S. 98.
                        261   Bunun bir örneği Hare’in evrenselleştirilebilirlik ilkesi gibi  görünmektedir.
                            Hare’in kendisi, bu ilkenin hem ahlaki yargıların mantıksal nitelikleri hakkında
                            bir tez ve dolayısıyla ahlaki argümantasyonun bir kuralı olarak, hem de (analitik)
                            bir ahlaki yargı olarak anlaşılabileceğinden bahsetmektedir. Bkz.  R. M. Hare,
                            Freedom and  Reason, S. 33.ꞏ


                        110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117