Page 113 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 113

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                            3.3.4.2. Toulmin’in değerlendirici çıkarım kuralları doktrinine iliş-
                        kin bir başka sorun da onun meşruluğu sorunudur. Toulmin, ahlaki ar-
                        gümanların farklı düzeyleri ile biçimleri arasındaki ayrım gibi ahlaki
                        argümanların kurallarını da ahlaki söylemi betimleyerek bulduğunu be-
                        lirtir. “Bu açıklama, belirli türdeki etik soru ve argümanda iyi gerekçe-
                        lendirmenin kötü olandan ve geçerli argümanın geçerli olmayandan na-
                        sıl ayrıldığını görmemizi sağlar.” 262  Elbette, başka kurallara ve kalıp-
                        lara göre de argümantasyon yapmak mümkündür. Ancak kişinin o za-
                        man yaptığı şey, Toulmin’in dediği gibi, artık ahlaki argümantasyonla
                                          263
                        ilgili olmayacaktır.  Toulmin tarafından detaylandırılan kurallar ve
                                                                           264
                        kalıplar, bu nedenle, ahlakın dil oyununu tanımlarlar.  Bu oyuna ka-
                        tılmanın gerekli olup olmadığı ama, ki bu konuda Toulmin Hare’e ka-
                        tılır, mantıken ahlaki bir soru olarak sorulamaz. 265  Şayet bu soru cevap-
                        lanabilseydi, sadece etikte cevaplanabilirdi. Bu yüzden bu soruya etikte
                        cevap vermek isteyen bir kişi, cevabını önceden şart koşmak zorunda
                        kalacaktır.

                            Ahlaki argüman kurallarını gerekçelendirmek için Toulmin tarafın-
                        dan seçilen yöntem, ampirik tanımlayıcı olarak adlandırılabilir. Ampi-
                        riktir (veya betimleyicidir); çünkü Toulmin, kurallarına ahlaki argüman
                        pratiğinin bir betimlemesi yoluyla ulaşır. Bu betimleme, Hart’ın deyi-
                                                                    266
                        miyle, dışsal bir bakış açısıyla yerine getirilir.
                            Toulmin’in yöntemi tanımlayıcıdır; çünkü fiilen ortaya çıkan çok
                        sayıda dil oyunundan birini, ahlak oyunu olarak seçer ve diğer tüm dil
                        oyunlarını bu nitelikten mahrum bırakır. 267  Bu betimleme ve tanımlama


                        262   R. M. Hare, a.g.e.,  S. 160.
                        263   R. M. Hare, a.g.e., S. 161.
                        264  Dil oyunları ve kurallar bağlamında “tanımlama” ifadesinin kullanımı için bkz.
                            L. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen § 205.
                        265  St. E. Toulmin, a.g.e., S. 162.
                        266   Bu kavram için bkz. H. L. A. Hart, The Concept of Law, Oxford 1961, S. 86 vd.
                        267  Toulmin’in başka bir gerekçelendirme biçimi kullanıp kullanmadığı sorulabilir.
                            O, kurallarını belirli bir amaca, yani kaçınılabilir olan acılardan kaçınmaya ve
                            ihtiyaçların ve çıkarların uyumlu bir şekilde tatmin edilmesine hizmet edecek
                            şekilde formüle eder. Ahlaki argümantasyon kurallarının belirli amaçlar için araç

                                                                                        111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118