Page 120 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 120

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                                        279
                        nitelendirilebilir.  Bu şekilde, hangi koşullarda (kriterlerle, kurallarla)
                        bu bakış açısının şekillendirildiği sorusu sorulur.

                            3.4.2.1. Baier şekli koşullar ile maddi koşullar arasında ayrım yapar.
                        Şekli koşullardan ilki, eylemin kişisel çıkarlarla belirlenen amaçlarla de-
                                                                       280
                        ğil, esasında kurallarla yönlendirilmesi talebidir.  Bu kurallar, ikinci
                        şekli koşula göre herkes için geçerli olmak zorundadır. “Bunlar, herkes
                        için yaratılmış olan ilkelerdir.” 281  Bunu, bu kuralların açık ve genel ola-
                        rak öğretilebilir olmasının zorunlu olduğunu öngören, Baier’in bir son-
                                             282
                        raki adımı takip eder.  Genelleştirilebilir olma düşüncesinin özel bir
                        varyantı olarak görülebilecek bu evrensel öğretilebilirlik (universal teac-
                        hability) 283  talebinden, ahlaki kuralların değerlendirilmesi için üç kriter
                        ortaya çıkmaktadır.

                            (1) Ahlaki kurallar, kendi kendilerini engelleyici (self-frustrating) ol-
                        mamalıdır. Bu, kuralların amacından çıkmış olması durumunda, yani ge-
                        nel bir öğretimin hiç kimsenin artık o kurallara uygun davranmamasına
                        fiiliyatta yol açması halinde, böyledir. Kendini engelleyen bu tür bir kural
                        “Acil bir durumda yardım iste, ancak acil durumda olan hiç kimseye ken-
                                        284
                        din yardım etme”  maksimidir.
                            (2) Ahlaki kurallar ayrıca kendi kendilerini baltalamamalıdır. Bu,
                        kurallara uygun davrananın amacının, o kurallara uygun davrandığının






                        279   K. Baier, a.g.e., S. 173 vd., S. 184. Baier’in normatif ifadelerin doğrulanabilir
                            olduğu tezi hakkında bkz. Nielsen, On Moral Truth, in: Studies in Moral Philos-
                            ophy, American Philosophical Quarterly Monograph Series Nr. 1, Oxford 1968,
                            S. 9 vd.
                        280   K. Baier, a.g.e., S. 191 vd.
                        281   K. Baier, a.g.e., S. 195.
                        282   K. Baier, a.g.e., S. 195 vd.
                        283  Baier’in genel öğretilebilirlik talebi, Kant’ın aleniyet talebine karşılık gelmekte-
                            dir: “Maksimleri, aleniyetle uyuşmayan tüm kişilerin diğer insanların haklarıyla
                            ilgili olan tüm eylemleri haksızdır.” (I. Kant, Zum ewigen Frieden, Akademie-
                            Ausgabe Bd. 8, Berlin 1912, S. 381).
                        284   K. Baier, a.g.e., S. 196 vd.


                        118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125