Page 122 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 122

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            (2) Genel olarak çok daha sık görülen bu durumlarda, Baier’in temel
                        olarak nitelendirdiği tersine çevrilebilirlik (reversibility) kriteri devreye
                        girer: Söz konusu davranış, veren veya alan tarafta olup olmamaktan ba-
                                                                               289
                        ğımsız olarak ilgili kişiler için kabul edilebilir olmalıdır.  Bu kriter,
                        daha önce ayrıntılı olarak tartışılmış olan Hare’in yöntemine karşılık gel-
                        mektedir. Bir kuralın ilgili taraflar açısından ne zaman ahlaki olarak ka-
                        bul edilebilir olduğunun tam olarak söylenememesi, o kuralın zayıflığı
                        olarak görülür. Fakat, zayıflıklarına rağmen böyle bir kriterin tamamen
                                                         290
                        anlamsız olmadığı da gösterilmiştir.
                            (3) Baier’in üçüncü koşulu, son olarak, Singer’ın genelleme argüma-
                        nıyla uyumludur. Eğer bir eylemin genel uygulaması kötü sonuçları be-
                                                              291
                        raberinde getiriyorsa o eylem yasaklanır.  Çoğunlukla günlük tartışma-
                        larda bu kriter, “Herkes bunu yapsaydı nereye varırdık?” sorusuna bürü-
                        nür. Bu kriter, burada önemli bir rol oynar. Ancak bu kriterin hem gerek-
                        çesi hem de uygulama kapsamı tartışmalıdır. Eğer tüm insanlar giysi
                        üretseydi, insanlık açlıktan ölürdü. Bu yüzden, kimsenin giysi imal etme-
                        mesi mi gerekir? Ya söz konusu eylemi o kadar çok insanın gerçekleştir-
                        mesinden dolayı istenmeyen sonuçların her durumda ortaya çıkacağı ke-
                        sinse, ne olur? O halde, bu argüman tek tek kişilerin bu eylemden kaçın-
                        masını zorunlu kılar mı? Peki tam tersi bir durumda, kötü sonuçların or-
                        taya çıkmayacağı kesinken, nasıl değerlendirmeliyiz? Bunlar ve diğer
                        bazı sorunlar, M. G. Singer’ın yukarıda bahsedilen argümana odaklanan
                        “Etikte Genelleme (Generalization in Ethics)” adlı kitabıyla incelikli bir
                                           292
                        şekilde tartışılmıştır.  Bu tartışmaya burada girilemez. Bu argümanın,

                        289   K. Baier, a.g.e., S. 202, S. 208.
                        290  Bkz. yukarıda S. 96 vd.
                        291   K. Baier, a.g.e., S. 209 vd. Bu argüman kalıbının daha ayrıntılı bir anlatımı için
                            bkz. M. G. Singer, Generalization in Ethics, S. 61: “Herkes x’i yapacak olursa,
                            sonuçlar felaket (veya istenilmez) olacaktır; bu nedenle hiç kimse x’i yapmama-
                            lıdır.”
                        292  Örneğin bkz. N. Hoerster, Utilitaristische Ethik und Verallgemeinerung, Frei-
                            burg / München 1971; J. H. Sobel, Generalization Arguments, Theoria 31 (1965),
                            S. 32-60; W. C. Lycan / A. Oldenquist, Can the Generalization Argument be
                            Reinstated? Analysis 32 (1971 / 72) S. 76-79; D. Lyons, Forms and Limits of
                            Utilitarianism, Oxford 1965, S. 198 vd.


                        120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127