Page 121 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 121

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                        öğrenilmesi halinde engellenmesi durumunda söz konusudur. “Tutmak
                                                                285
                        istemesen dahi söz ver” böyle bir kuraldır.
                            (3) Şu ana kadar bahsedilen kurallar bakımından, genel bir öğretim
                        anlaşılmaz ama yine de en azından mümkündür. Ancak, genel olarak öğ-
                        retilemeyecek kurallar da vardır. Bu türden, “ahlaki açıdan imkânsız
                        (morally impossible)” kurallara örnek olarak “Her zaman, bilmediğini
                        bildiğini söyle” kuralı verilebilir. Bu kuralın açıkça öğretilmesi, dinleyi-
                        cinin tüm cümlelere ek bir olumsuzluk eklemesiyle sonuçlanacaktır. Bu
                                                                                     286
                        durumda aldatma değil, sadece yeni bir dil kuralı öğrenilmiş olur.
                            3.4.2.2. Baier, ahlaki bakış açısının maddi koşullarına ilişkin olarak
                        da üç kriterden bahseder. Bu kriterler, ahlaki kuralların eşit derecede her-
                        kesin yararına olması (for the good of everyone alike) 287  gerektiği iste-
                        mini açıklarlar.

                            (1) Bir kurala uyulmasının herkesin ortak yararına (for the common
                        good of everyone) doğrudan katkıda bulunması halinde, ilk kriter yerine
                        getirilmiş olur. Böyle bir doğrudan yarar, sözgelimi, üretimin artması ve
                        bunun sonucunda herkesin yaşam standartlarının yükselmesi halinde
                        mevcuttur. Bu şekilde, bu kriterin uygulama alanı, herkesin menfaatle-
                        rine en azından kısmen de olsa uygun olacak durumlarla sınırlandırılmış
                        hale getirir. Bu yüzden, çıkar çatışmalarının söz konusu olduğu tüm du-
                                                      288
                        rumlarda uygulanabilir değildir.

                        285   K. Baier, a.g.e., S. 197.
                        286   K. Baier, a.g.e., S. 197 vd. Ancak, böylesi bir kural aslında arzu edilen bir durum
                            değildir. Dışarıda yağmur yağıp yağmadığı sorusuna, dışarıda yağmur yağmadı-
                            ğını bilmeme karşın evet yanıtını vermem gerekir. Soruyu soran kişi, yeni kuralı
                            bildiği için böylece istediği bilgiyi elde etmiş olacaktır. Bununla birlikte, kişi
                            saatin kaç olduğunu sorarsa, saatin 12 olduğunu bildiğim halde hem saatin 12
                            olmadığını hem de örneğin saatin 6.15, 18.07 veya 22.44 olduğunu söyleyebili-
                            rim. İkinci olasılığı seçtiğim takdirde verdiğim bilgi, soruyu soran kişi için ol-
                            dukça anlamsız olacaktır. Doğru bilgiyi yorucu bir şekilde istemesi gerekecektir.
                            Bu yüzden böylesi bir kuralın arzu edilmiyor olması, yine de bu kuralın mümkün
                            olmadığı anlamına gelmeyecektir.
                        287   K. Baier, a.g.e., S. 200.
                        288   K. Baier, a.g.e., S. 201.

                                                                                        119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126