Page 166 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 166

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            III.  Erlangen Okulu’nun Pratik Müzakere Teorisi

                            Rasyonel söylem teorisine bir başka önemli katkıyı Erlangen
                        Okulu’nun pratik müzakere teorisi yapmıştır. Lorenzen tarafından tasar-
                        lanan ve özellikle Schwemmer tarafından geliştirilen bu teori, yapısalcı
                                                               426
                        yöntemi etik alanına uygulamaya çabalar.

                            1. Yapısalcı Yöntem Programı

                            Yapısalcı yöntem, kökeninde temel matematik tartışmasındaki “sez-
                        gicilik” olarak bilinen bir konumla karakterize edilir. 1907 yılında
                        Brouwer’in, tertium non datur’a, her matematiksel ifadenin ya doğru ya
                                                                                         427
                        da yanlış olması gerektiği kabulüne ilişkin tereddütleri oluştu.
                        Brouwer, sonsuz alanlarla ilgili ifadelerde bulunmanın çıkardığı zorluk-
                        lardan yola çıktı. Goldbach’ın her çift sayının iki asal sayının toplamı
                        olduğu varsayımı gibi matematiksel bir ifadeyi ele alalım. Bu önerme is-
                        tendiği kadar sayı üzerinde kontrol edilebilir. Bu şekilde ama, bu önerme
                        henüz kanıtlanmış sayılmaz. Çünkü daha kontrolü yapılmamış olan,
                        başka sayılar hala mevcut olacaktır. Klasik mantık ise bu önermenin
                        doğru mu yanlış mı olduğunun bilinmediği zaman dahi doğru veya yanlış
                        olduğunun bilindiğini iddia eder. Yapısalcı görüşe göre bu tam olarak
                                                                                     428
                        temelsiz bir kabul, bir düşünce sıçraması (Gedankensprung)’dır.  Bi-
                        limde ise düşünce sıçramalarından ne pahasına olursa olsun kaçınılmalı-
                        dır. Kesin kurallarla her adım bir önceki adımı takip etmelidir. Bu, “bir
                        önermeyi iddia etme (veya reddetme) hakkının kararlaştırılabilmesini
                                                             429
                        sağlayan kuralların olduğunu” varsayar.


                        426  Mevcut çalışmada öncelikle Lorenzen’ın ve Schwemmer’in çalışmaları ele alı-
                            nacaktır. Erlangen Okulu’na mensup diğer yazarların teorileri için bkz. F. Kam-
                            bartel (Ed.),  Praktische Philosophie und  konstruktive  Wissenschaftstheorie,
                            Frankfurt a. M. 1974 ve J. Mittelstraß (Ed.), Methodologische Probleme einer
                            normativ-kritischen Gesellschaftstheorie, Frankfurt a. M. 1975.
                        427   L. E. J. Brouwer,  Over de Groundslagen  der Wiskunde,  Amsterdam / Leipzig
                            1907.
                        428   W.  Kamlah / P.  Lorenzen,  Logische  Propädeutik  oder Vorschule des vernünf-
                            tigen Redens, revidierte Ausgabe, Mannheim / Wien / Zürich 1967, S. 195.
                        429   W. Kamlah / P. Lorenzen, a.g.e., S. 196.


                        164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171