Page 170 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 170
HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ
onlarla birlikte bu ilkelere riayet etmeyi denediğimizde mümkün olabi-
442
lir.”
Böylece Habermas ile Schwemmer arasında önemli bir fark ortaya
443
çıkar. Schwemmer’e göre söylem kurallarının toplamı hipotetik emrin
sonuç kısmını belirlerken, Habermas’a göre konuşabilen ve düşünebilen,
yani ussal varlıklar olarak hareket edebilen herkes için kategorik olarak
gereklidir. Habermas’ın bu tezi yukarıda bazı değişikliklerle benimsen-
miştir. Bu yine de Schwemmer’in düşüncesinin bir kenara atılması ge-
rektiği anlamına gelmez. Habermasçı kurallarla tanımlanan pratik bir
söyleme katılan kişi, çatışmanın şiddet içermeyen bir şekilde ortadan kal-
dırılması hedefiyle hareket edecektir. Bu açıdan Habermas’ın teorisi,
Schwemmer’in teorisini de içine alır.
3. Yapısalcı Etiğin İlkeleri
Müzakerelerin çatışma durumlarını ortadan kaldırma amacını ger-
çekleştirmesi için bu müzakerelerde, us ilkesi ve ahlak ilkesi olmak
üzere, iki ilkeye uyulması gerekir.
3.1. Us İlkesi
Schwemmer’in “müzakere ilkesi” olarak da adlandırdığı 444 us ilkesi,
ussal ortaklığın üç aşamada gerçekleştirilmesi talebinden oluşmakta-
445
dır.
Birinci aşamada hem hitap edenin hem de hitap edilenin aynı keli-
meleri kullanması sağlanmalıdır. 446 Bu talep kolaylıkla kabul edilebilir.
Asıl soru, bu talebin nasıl yerine getirileceğidir. Yapısalcılık programına
göre yapısal olarak inşa edilmiş bir dilin, “orto dili (Orthosprache)”nin
442 P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 121.
443 Bkz. J. Habermas, Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus, S. 150 vd.
444 O. Schwemmer, Grundlagen einer normativen Ethik, S. 82.
445 P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 115 vd.
446 P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 115; O. Schwemmer, Grundlagen einer
normativen Ethik, S. 83.
168