Page 174 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 174

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            Bu ayrımların yardımıyla us ilkesi, pratik müzakereler için bir adım
                        daha ileri götürülebilir. Us ilkesinin genelleme talebi, gerekçelendirme-
                        nin ikinci aşaması bakımından şu talebi doğurur: “Bir amacı gerekçelen-
                        dirmek için atıfta bulunulan her bir normun, başta kişinin kendi amaçları
                        olmak üzere, diğer tüm amaçlar için de bir gerekçe olarak kabul edilebil-
                                     457
                        mesi gerekir.”
                            Schwemmer’in “pratik ussal ilke” olarak adlandırdığı bu ilkenin,
                        Hare’in evrenselleştirilebilirlik ilkesi ile kuralcılık ilkesinin bir birleşi-
                                                   458
                        mine karşılık geldiği açıktır.  Fakat Schwemmer, Habermas’ın genel-
                        leme ilkesini anımsatan ve herkesin tartışmaya konu olan normu kabul
                                                                459
                        etmesini talep eden ifadelerde de bulunur.  Bu nedenle Schwemmer,
                        “karar vermede kullanılan önermelerin genelleştirilmesinin [...] pratik bir
                        müzakerede normların ortaklaşa kabulünden ibaret olduğu”ndan bahse-
                           460
                        der.  Ayrıca, ussal ortaklığın üçüncü aşamasının yukarıda belirtilen ko-
                        şullarından biri de şudur: “Önermeler herkes tarafından kabul edilebilir
                                     461
                        hale getirilir.”  Bu gerekliliğin, Schwemmer tarafından açıkça formüle
                        edilen pratik us ilkesi ile nasıl bir ilişki içinde olduğu ise açıklanmamış-
                          462
                        tır.  Genellenebilirlik ilkesinin bu iki versiyonunun birbiriyle uyumlu
                                                     463
                        olduğu göz önüne alındığında,  Schwemmer’in her ikisini de savun-
                        duğu kabul edilebilir.






                        457   P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 117. Benzer bir içeriğe sahip olan bir
                            ifade şurada bulunabilir: O. Schwemmer, Grundlagen einer normativen Ethik, S.
                            85.
                        458  Bkz. yukarıda S. 89 vd.
                        459  Bkz. yukarıda S. 140, S. 158.
                        460   O.  Schwemmer, Grundlagen einer normativen Ethik, S. 84 (italikler bana ait).
                            Özdeş bir ifade şurada bulunabilir: P. Lorenzen / O.  Schwemmer, a.g.e., S. 116.
                        461   P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 116.
                        462  Bu belirsizliğin bir eleştirisi için bkz. F. Kambartel, Wie ist praktische Philoso-
                            phie konstruktiv möglich? Über einige Missverständnisse eines methodischen
                            Verständnisses praktischer Diskurse, in: Praktische Philosophie und konstruktive
                            Wissenschaftstheorie, S. 24 vd.
                        463  Bkz. yukarıda S. 140 vd.


                        172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179