Page 169 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 169

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                            Bu durum, yapısalcı etik hiçbir şey şart koşmadan nasıl başlar, soru-
                        sunu gündeme taşır. Schwemmer’e göre bu sorun öncelikle, metodolojik
                        olarak belirlenmiş bir ön kabulden değil, bir koşuldan yola çıkarak çözü-
                        lebilir. Etiğin bu koşul temelinde inşa edilmesiyle ancak bu ön kabulün
                                                                                         435
                        kendisinin sınanması ve gerekirse düzeltilmesi mümkün ve gereklidir.
                        Bir kısır döngü tehlikesi hemen ortaya çıkar. Oysa, etiğin inşasının, ge-
                        liştirilmiş olan ön kabulün eleştirilebileceği yeni bir eylem pratiği anla-
                                                                      436
                        mına gelmesiyle bu kısır döngüden kaçınılabilir.  Etikte varsayılması
                        gereken ön kabul, etiğin amacıdır. 437  Etiğin amacı, çatışmaların şiddete
                                                           438
                        başvurmadan ortadan kaldırılmasıdır.  Etiğin görevi, “konuşma yoluyla
                                                                                  439
                        çatışmaların ortadan kaldırılması için ilkeleri belirlemek”tir.  Bu şe-
                                                                                         440
                        kilde amaçsal rasyonalite düşüncesi yapısal etiğin temelini oluşturur.
                        Bu, etikte gerekçelendirilecek olan rasyonel argümantasyon kurallarının
                        yalnızca etiğin amacını kabul edenler için zorlayıcı olduğu anlamına ge-
                        lir. Fakat bu amacın kendisi etik açıdan gerekçelendirilemez. Söylem ku-
                        rallarının kabulü bu sebeple iradi bir eyleme dayanır. “Şiddete karşı ko-
                        nuşmayı desteklemeye karar vermek [...] olası görünse de […] bu olası-
                        lığın gerçekleşmesi artık amaca yönelik rasyonel gerekliliklerle değil,
                        konuşma pratiği, genellemenin kendisiyle sağlanır – ve bu açıdan ‘zora
                                   441
                        dayanmaz’” . Bir kişiyi ahlaki ilkelere riayet etmeye “yöneltmek ancak





                        435   P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 16 vd.
                        436   P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 19 vd.
                        437   O.  Schwemmer,  Philosophie  der Praxis, Frankfurt  a. M.  1971,  S.  20; O.
                            Schwemmer, Grundlagen einer normativen Ethik, S. 76.
                        438   O.  Schwemmer, Philosophie der Praxis, S. 106; O.  Schwemmer, Grundlagen
                            einer  normativen Ethik, S. 77.
                        439   P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 109.
                        440   Bkz. P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 107, S. 115, S. 116. Amaçsal ras-
                            yonellik düşüncesi tüm yapısalcı felsefenin temelinde yer alıyor gibi görünmek-
                            tedir. Yani, konuşmanın her bir bölümünün girişi, amaçlar belirtilerek anlamlı
                            hale getirilmelidir  (bkz. P. Lorenzen / O. Schwemmer, a.g.e., S. 21).
                        441   O.  Schwemmer, Appell und Argumentation. Aufgaben und Grenzen einer prak-
                            tischen Philosophie, in: Praktische Philosophie und konstruktive  Wissenschafts-
                            theorie, Ed.:  F. Kambartel,  Frankfurt a. M. 1974, S. 199 vd.

                                                                                        167
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174