Page 161 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 161

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                        leşmiştir. Bunlar, “iyi” veya “olması gereken”, “ahlaksız” veya “aç-
                        gözlü” gibi değer bildiren ifadelerin kullanımının altında yatan kurallar
                        olarak formüle edilebilir. Bu kurallar, kişinin kendisinin ve başkalarının
                        ihtiyaçlarının genelleştirilebilir veya genelleştirilemez olarak yorumlan-
                        masını belirler. Söylemdeki temel soru şudur: Hangi yorum doğrudur?

                            Buna verilecek ilk yanıt, bu sorunun pratik bir söylem teorisinde de-
                        ğil, yalnızca söylemin kendisinde açıklığa kavuşturulabileceği şeklinde-
                        dir. “Nesnel olarak değerli olan gereksinimler, nesnel olarak daha az de-
                        ğerli olanlara tercih edilmelidir” ya da “Daha temel olan ihtiyaçların tat-
                        mini, daha az temel olan ihtiyaçların tatmininden önce gelmelidir” gibi
                                                                416
                        formüller ya – yukarıda gösterildiği üzere –  savunulabilir olmayan sez-
                        gisel veya doğalcı bir metaetik teoriyi zorunlu kılarlar ya da kendilerini
                        boş formüller olarak sunarlar. Esasında salt söylemdeki açıklamalara işa-
                        ret etmek aynı şekilde yeterli değildir. Pratik bir söylem teorisi, gereksi-
                        nim yorumlarının doğruluğunu ve dolayısıyla dayandıkları ahlaki kural-
                        ların doğruluğunu sınayabilecek kuralları ve kalıpları belirlemelidir.

                            Habermas, söylem teorisiyle böyle bir yöntemin sadece ipuçlarını
                        verir. Habermas, Hegel’in, Marx’ın ve Freud’un düşüncelerine giden
                                                           417
                        epistemolojik bakış açısıyla yürüttüğü  ve Lorenzen ve Schwemmer ta-
                                                              418
                        rafından teknik ayrıntılarının ele alındığı  eleştirel oluşum düşüncesine
                        bu noktada başvurur. Böyle bir eleştirel oluşumda bireysel olarak ve in-
                        san türünün tarihselliğinde ortaya çıkan ahlaki kurallar, söylem katılım-
                                                         419
                        cıları tarafından yeniden inşa edilir.  Gelişimin çeşitli aşamalarında, id-
                        eal konuşma durumunun koşullarının ne ölçüde gerçekleştiği belirlene-



                        416  Bkz. yukarıda S. 50 vd.
                        417   J. Habermas, Erkenntnis und Interesse, S. 14 vd., S. 36 vd., S. 262 vd.
                        418   P. Lorenzen / O. Schwemmer, Konstruktive Logik, Ethik und Wissenschaftsthe-
                            orie, Mannheim / Wien / Zürich 1973, S. 209 vd. Erlangen Okulu’nun Hegel’e
                            ve Marx’a doğrudan yaptığı atıflar için bkz. P. Lorenzen, Normative Logic and
                            Ethics, Mannheim / Zürich  1969, S. 84 vd.; O. Schwemmer, Philosophie der
                            Praxis, Frankfurt a. M. 1971, S. 14.
                        419  Bu nedenle, “eleştirel bir oluşum” yerine “oluşumun eleştirel bir sınaması”ndan
                            söz etmek belki de daha uygun olacaktır.

                                                                                        159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166