Page 272 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 272

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            Genetik yorum tartışması çerçevesinde yorumcunun doğrudan ta-
                        rihsel kanun koyucunun amaçlarına atıfta bulunan teleolojik argüman-
                        larının bulunduğu gösterilmiştir. Burada, bunun mümkün olmadığı te-
                        leolojik argümanları ele alacağız. Bu argümanlar, Larenz tarafından
                                                                             75
                        “objektif-teleolojik” argümanlar olarak adlandırılmıştır.
                            Objektif-teleolojik argümanların özelliği, yorumcunun bu argü-
                        manlarda geçmişte var olmuş veya günümüzde var olan herhangi bir
                        kişinin amaçlarına değil, “ussal” veya “yürürlükteki hukuk düzeni çer-
                        çevesinde objektif olarak gerekli” olan amaçlara atıfta bulunmasıdır.
                        Bu, neyin ussal veya geçerli hukuk düzeni çerçevesinde objektif olarak
                        gerekli amaç olarak kabul edileceği sorusunu gündeme getirir. Söylem
                        teorisinin cevabı, geçerli hukuk sistemi çerçevesinde ussal argümantas-
                        yon temelinde karar verenlerin belirleyeceği amaçların, ussal veya ge-
                        çerli hukuk sistemi çerçevesinde objektif olarak gerekli olduğudur. Yü-
                        rürlükteki hukuk düzeni çerçevesinde ussal argümantasyon temelinde
                        karar verenler topluluğu, objektif-teleolojik argümanlarda belirlenen
                        amaçların varsayımsal öznesidir. Yorumcunun amaca ilişkin iddiaları,
                        bu varsayımsal öznenin amaçlarına ilişkin hipotezlerdir. Bunların doğ-
                        ruluğu ussal argümanlarla gerekçelendirilmelidir.

                            Teleolojik yorumda söz konusu olan amaçlar, ampirik olarak tespit
                        edilmiş olan amaçlar değil, normatif olarak nitelenmiş olan amaçlardır.
                        Normatif olarak nitelenmiş olan bir amaç burada emredilmiş bir durum
                                                        76
                        veya hadise olarak anlaşılmalıdır.
                            Bir durum veya hadisenin emredilmesi, OZ ile sembolleştirilebilir.
                        R
                        I  = R’ yorumunun Z’ye ulaşmak için gerekli olduğu, yani Z için bir
                        W








                        75    Bkz. K. Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, S. 322.
                        76    “Durum” ve “hadise” kavramları için bkz. G.H. v. Wright, Norm and Action, S.
                            25 vd.


                        270
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277