Page 69 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 69

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                            3.1.1. Wittgenstein’ın Dil Oyunu Kavramı

                            Dil, Tractatus logico-philosophicus’ta ortaya konan dil teorisine
                        göre dünyayı resmetmeye hizmet eder. Wittgenstein, Felsefi Soruştur-
                        malar (Philosophische Untersuchungen)’ın başında eski teorisini  şu
                        sözlerle tanımlar: “Dilin kelimeleri nesneleri adlandırır – cümleler ise
                        bu tür adlandırmaların bileşimleridir”.

                            Wittgenstein, dil oyunu kavramlaştırmasını “insan dillerinin özü-
                                            75
                                                                76
                        nün belirli bir resmi” nin karşısına koyar.  Aslında, dil oyunu kavramı
                        ne sistematik olarak tartışılmakta ne de açık bir şekilde tanımlanmakta-
                           77
                        dır.  Bunun yerine, neredeyse kafa karıştıracak sayıda açıklama ve ör-
                        nek sunar. Bunlardan yola çıkarak kavramın burayı ilgilendiren bazı
                        özellikleri açıklanabilir. Buna rağmen konuyu tüm yönleriyle ele almak
                                                   78
                        için çaba gösterilmeyecektir.
                            Dil oyunlarında – Wittgenstein’a göre – “tarif edilemeyen bir çeşit-
                             79
                        lilik”  vardır. “Felsefi Soruşturmalar”ın 23. bölümünde şu örnekleri
                        verir: “Emretmek ve emir uyarınca eylemde bulunmak – bir nesneyi
                        görünüşüne veya ölçülerine göre betimlemek – betime (çizime) daya-
                        narak bir nesne üretmek – bir olayı bildirmek – bir olay hakkında tah-
                        minler yürütmek – bir hipotez ortaya atmak ve onu sınamak – bir dene-
                        yin sonuçlarını tablolar ve çizelgeler aracılığıyla göstermek – bir öykü
                        uydurmak ve okumak – tiyatro oyunu sergilemek – tekerleme söylemek





                        75    L. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, § 1.
                        76  Wittgenstein  çalışmalarında bu terimin oluşumu üzerine bkz. E. K. Specht, a.g.e.,
                            S. 40 vd.; A. Kenny, a.g.e., S. 187 vd.
                        77    Bkz. A. Kenny, a.g.e., S. 192 vd.; H. Lenk, Zu Wittgensteins Theorie der Sprach-
                            spiele, in: Kant-Studien 58 (1967), S. 464.
                        78    Bir dizi yazar bu terimi daha özenli bir şekilde tanımlamaya çalışmıştır. Tespitler
                            ve ayrımlar için örneğin bkz. E. K. Specht, a.g.e., S. 41 vd.; W. Stegmüller, a.g.e.,
                            S. 589; G. Pitcher, a.g.e., S. 247 vd.; H. Lenk, a.g.e., S. 466 vd.; P. F. Strawson,
                            Philosophical Investigation. By Ludwig Wittgenstein, Mind 63 (1954), S. 71, not
                            1.
                        79    L. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, S. 537.

                                                                                         67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74