Page 70 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 70

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        – bilmece yanıtlamak – şaka yapmak, fıkra anlatmak – uygulamalı arit-
                        metik problemi çözmek – bir dilden diğerine çeviri yapmak – rica et-
                                                                              80
                        mek, teşekkür etmek, sövmek, selamlamak, dua etmek.”
                            Birkaç sabit özellik belirterek dil oyunu kavramının belirlenemeye-
                        ceği, bu örnek sıralamasından anlaşılır. Çeşitli dil oyunları arasında esa-
                        sında, Wittgenstein’ın “akrabalık” olarak adlandırdığı  şey bulunur:
                        “Birbirleriyle kesişen ve üst üste binen karmaşık bir benzerlikler ağı.
                                                                81
                        Gerek büyük gerekse küçük benzerlikler.”
                            Bu örnekler, ayrıca, dilin tanımlayıcı işlevinin dilin diğer işlevle-
                        rinden sadece bir tanesi olduğunu göstermektedir. Etik için bu, (ister
                        natüralist isterse sezgici olsun) betimleyici veya açıklayıcı bilimlerin
                        modeline uyum sağlamak için hiçbir nedenin olmadığı anlamına gelir.
                        Hukuki söylemler gibi ahlaki söylemler de kendilerine has özellikleri
                        olan dil oyunlarıdır.

                            Örneklerin bir başka dikkat çekici özelliği de bu örneklerde ko-
                        nuşma ve eylemin birbirlerine yakın bir biçimde bağlı olmasıdır. Bu,
                        “dil oyunu” teriminin tam olarak ifade etmesi gereken şeydir: “Dilin ve
                        bu dilin iç içe örülü olduğu etkinlikler bütününü  “dil oyunu” olarak ad-
                                   82
                        landırmak.”
                                                                                      83
                            Oyunlar gibi dil oyunları da kurallara dayalı etkinliklerdir.  Bu,
                        her şeyin kurallarla tespit edilmiş olduğu anlamına gelmez. “Örneğin,
                        teniste topu ne kadar yükseğe ya da ne kadar sert atmanız gerektiğine
                        dair hiçbir kural yoktur, ancak tenis bir oyundur ve onun da kuralları
                               84
                        vardır.”  Dahası, kurallar da tamamen farklı türlerdedir. Dil oyunları



                        80    Bkz. L. Wittgenstein, a.g.e., § 23; başkaca örnekler için bkz. A. Kenny, a.g.e., S.
                            193 vd.
                        81    L. Wittgenstein, a.g.e., § 66, § 67.
                        82  Bkz. L. Wittgenstein,  a.g.e., § 7, benzer bir şekilde § 23; bkz. A. Kenny, a.g.e.,
                            S. 242 vd.
                        83    W. Stegmüller, a.g.e., S. 590; F. v. Kutschera, Sprachphilosophie,  München
                            1971, S. 223; A. Kenny, a.g.e., S. 199.
                        84    L. Wittgenstein, a.g.e., § 68.


                        68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75