Page 75 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 75

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                            Austin’in teorisinin temel kavramı söz edimi kavramıdır. Söz edim-
                                                                      108
                        leri, bir şey söylenerek icra edilen eylemlerdir.  Örneğin, kim “Söz
                        veriyorum, yarın geleceğim” veya “Peter’i gördüğümü iddia ediyorum”
                        der ise sadece bir şey söylemekle kalmaz, aynı zamanda bir şey de ya-
                        par: ilk durumda bir söz verir, ikinci durumda ise bir iddiada bulunur.
                        Austin’e göre bir söz ediminde her zaman iki, çoğu zaman da üç edim
                                                 109
                        arasında ayrım yapılabilir:  düzsöz (locutionary), edimsöz (illocutio-
                        nary) ve etkisöz (perlocutionary) edimleri.

                            Düzsöz edimi, belirli bir anlamı olan bir önermenin dile getirilme-
                        sinden oluşur. Düzsöz edimi, aynı şekilde seslendirme (phonetic), dil-
                        lendirme (phatic) ve anlamlandırma (rhetic) edimleri olmak üzere üç
                                        110
                        edime ayrılabilir.  Seslendirme edimi, belirli seslerin söylenişini; dil-
                        lendirme edimi, kelimelerin belirli bir dilbilgisine göre dile getirilme-
                        sini; anlamlandırma edimi ise belirli bir şey (reference) hakkında belirli
                        bir şeyin (sense) söylenmesi için kelimelerin kullanılmasıdır. 111  Bu şe-
                        kilde anlamlandırma edimi geleneksel biçimde “anlam (meaning)” ola-
                        rak adlandırılan şeyi belirler. Austin dolayısıyla bir söz ediminin düzsöz
                        anlamı (locutionary meaning)’ndan da bahseder. 112


                        108   Bkz. J. L. Austin, How to do things with Words, S. 6; J. L. Austin, Performative
                            Utterances, S. 235. Austin, başlangıçta, bir şeyi tespit eden saptayıcı sözceleri
                            (constative utterances) bir şey yapan performatif sözcelerden (performative ut-
                            terances) ayırmıştır. Daha sonra, saptayıcı sözceleri çeşitli söz edimi çeşitlerin-
                            den sadece birisi olduğu görüşünü benimsemiştir (bkz. J. L. Austin, How to do
                            things with Words, S. 132 vd., S. 146). Austin’in teorisinin yalnızca daha son-
                            raki, genelleştirilmiş versiyonu aşağıda tartışılmaktadır. Austin’in teorisinin ge-
                            lişimi hakkında bkz. R. M. Hare, Austin’s Distinction between Locutionary and
                            Illocutionary Acts, in: R. M. Hare, Practical Inferences, London / Basingstoke
                            1971, S. 100-105.
                        109   Bu eylemler, örneğin yemek pişirmede olduğu gibi ayırt edilebilecek ardışık alt
                            eylemler değil, bir eylemin farklı yönleridir. Bu nedenle Austin, “‘bir cümlenin
                            kullanımının’ veya ‘dilin kullanımının’ farklı anlamları[ndan] veya  boyut-
                            ları”ndan da söz eder (J. L. Austin, a.g.e., S. 108 vd.).
                        110   J. L. Austin, a.g.e., S. 92 vd.
                        111   Bkz. J. L. Austin, a.g.e., S. 93. “Sense” ve “reference” kavramları için bkz. J. L.
                            Austin, How to Talk, in: Philosophical Papers, S. 134 vd.
                        112   Austin’in düzsöz anlamı kavramı sorunsuz değildir. Austin’e göre  “Kapı kapa-
                            nacak!” komutu, “Kapı kapanacak” iddiasıyla aynı düzsöz anlamına sahiptir. Her

                                                                                         73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80